Idea wprowadzenia w Polsce obowiązku jazdy na światłach przez cały rok zyskuje coraz szersze poparcie. Decyzję o przyłączeniu się do Koalicji na rzecz jazdy na światłach przez cały rok podjął Rzecznik Praw Obywatelskich dr Janusz Kochanowski. Ideę wprowadzenia tego obowiązku w Polsce popierają także parlamentarzyści ze wszystkich stron sceny politycznej: Beata Bublewicz, Bożena Bukiewicz, Beata Małecka-Libera, Krzysztof Gadowski, Sławomir Nowak, Rafał Muchacki, Tomasz Lenz, Paweł Olszewski, Tomasz Głogowski, Mirosław Drzewiecki, Rafał Grupiński, Jan Wyrowiński, Marek Biernacki (Platforma Obywatelska), Anna Pakuła-Sacharczuk, Małgorzata Bartyzel, Marek Surmacz, Krzysztof Czarnecki, Dariusz Kłeczek, Zbigniew Girzyński, Jarosław Stawiarski (Prawo i Sprawiedliwość), Joanna Senyszyn, Grażyna Ciemniak, Jacek Piechota, Stanisław Wziątek, Tadeusz Iwiński (SLD), Wiesław Woda (PSL), Genowefa Wiśniowska, Janusz Wójcik, Mieczysław Aszkiełowicz (Samoobrona), Edward Ciągło, Janusz Dobrosz, Edward Ośko (LPR).
Do Koalicji na rzecz jazdy na światłach przez cały rok należy już blisko 40 organizacji. Poza Rzecznikiem Praw Obywatelskich ostatnio dołączyły do niej takie organizacje jak: Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Oddział Zagłębia Miedziowego w Legnicy, BMW Klub Polska, redakcje serwisów infomoto.pl i Miejski Portal Informacyjny Białystok.
Według raportu opublikowanego przez Europejską Komisję ds. Energii i Transportu (DG TREN) w 2003 r. („Daytime Running Lights, Final Report” TNO Human Factor), stosowanie świateł w dzień:
- zmniejsza liczbę wypadków w dzień z udziałem co najmniej dwóch uczestników (wypadki podwójne) o 5-15%
- zmniejsza liczbę wypadków z udziałem motocykli o 32%
- zwiększa zużycie paliwa i emisję CO2 o 0,5 – 1,5% (dla porównania klimatyzacja pobiera moc nawet kilku kW, co oznacza ponad 10% większe zużycie paliwa; nieekonomiczny sposób jazdy zwiększa zużycie paliwa nawet ponad 15%)
- zwiększa dwukrotnie konieczność wymiany żarówek, co powoduje wzrost wydatków o 6 € na rok na samochód
|