|
Aby nie żałować przejścia do innej firmy, podczas rozmowy kwalifikacyjnej, należy zadać rekruterowi co najmniej 19 pytań.
Wielu kandydatów do pracy, po wyjściu z rozmowy kwalifikacyjnej, czuje niedosyt. Najczęściej wynika on z faktu, że rekruter zadał im mnóstwo istotnych pytań, a oni sami nie zapytali prawie o nic – mówi Joanna Żukowska, ekspert serwisu z ofertami pracy MonsterPolska.pl. W efekcie kandydat wychodzi z poczuciem niepewności, czy miejsce, do którego aplikuje, jest tym, w którym chciałby pracować. Dlatego warto spytać rekrutera dokładnie o to, na czym najbardziej nam zależy w codziennej pracy – podpowiada ekspert.
O co należy zapytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, aby wiedzieć na czym stoimy?
Stanowisko
Na początku rozmowy kwalifikacyjnej warto dowiedzieć się, z czym wiąże się zatrudnienie na danym stanowisku. Najlepiej zapytać:
1. Czy praca na tym stanowisku wiąże się z dużą ilością nadgodzin i np. dyżurami w weekendy? – może okazać się, że pracodawca nie będzie ukrywać, że praca wymaga znacznie większej dyspozycyjności niż 8-godzin dziennie.
2. Czy praca wymaga podróży? – powinien zapytać o to zwłaszcza kandydat, który np. ma małe dziecko i wyjazdy są komplikacją dla całej rodziny. Tę kwestię powinien poruszyć także pracownik, który nie lubi opuszczać biura i pracować w rozjazdach.
3. Czy praca wymaga wystąpień publicznych np. podczas prezentacji? – jeśli kandydat jest nieśmiały a wystąpienia go paraliżują, lepiej o to zapytać.
4. Czy możliwe są elastyczne godziny pracy? – jeśli kandydat chciałby mieć możliwość rozpoczynania pracy między 8 a 10, powinien zapytać, czy firma daje taką możliwość.
5. Czy możliwa jest praca zdalna? – firmy wprowadzają często opcję np. jednego dnia pracy z domu. Warto więc znać stanowisko pracodawcy w tej kwestii.
Zespół
Jeśli stanowisko wiąże się z pracą zespołową, warto zapytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej także o ludzi, z którymi będziemy pracować.
1. Czy zespół siedzi w jednym pokoju, a może w open space? – są osoby, które po latach pracy w pokojach, mają kłopoty z przestawieniem się do pracy na otwartych przestrzeniach i odwrotnie.
2. Czy kandydat będzie oceniany z pracy indywidualnej czy zespołowej? – warto mieć jasność czy praca zależy od nas samych czy od wyników całego zespołu.
3. Jak długo pracują ze sobą członkowie zespołu? – inaczej zaczyna się pracę w zespole, który dopiero się buduje, a inaczej w grupie, która zna się od lat. W niektórych przypadkach może być to też cenna informacja o rotacji w firmie.
4. Czy zespół miewa spotkania integracyjne? – w zależności od charakteru pracownika taka wiedza może być istotna. Jest tak samo wielu zwolenników, jak i przeciwników wyjazdów integracyjnych.
5. Kto z zespołu może przejąć nasze obowiązki np. w czasie wyjazdu służbowego, urlopu, choroby? – bardzo ważne pytanie, które uświadamia poziom organizacyjny firmy. Brak zastępcy może oznaczać, brak prawa do niezakłóconego urlopu.
Codzienność
Paradoksalnie, jeden z ważniejszych czynników, który decyduje o tym, czy w firmie czujemy się dobrze, czy też nie. O to warto zapytać podczas rozmowy kwalifikacyjnej:
1. Gdzie będę siedzieć? – zdarza się, że np. osoby ze słabym wzrokiem muszą siedzieć przy oknie, więc warto zapytać o przyszłe miejsce pracy.
2. Czy w firmie jest kuchnia i możliwość odgrzewania posiłków? – jeśli takiej opcji nie ma, pozostają kanapki albo jedzenie na mieście.
3. Czy w firmie jest klimatyzacja? – ci, którzy pracowali w pokojach z wiatrakami, docenią klimatyzację.
4. Czy istnieje możliwość odbierania prywatnych telefonów? – w niektórych zawodach wyłączanie telefonów na czas pracy jest standardem, w innych to niekonieczne. Pracownik, który przez lata mógł swobodnie korzystać z telefonu, może mieć kłopoty z przestawieniem się na inne wymagania.
Benefity
Im cięższa praca, poważniejsze zadania i odpowiedzialność, tym większa potrzeba poczucia, że jest to wszystko warte ceny, jaką płacimy. Dlatego podczas rozmowy kwalifikacyjnej należy porozmawiać o benefitach.
1. Czy jest system premiowy?
2. Czy firma oferuje dostęp do prywatnej opieki zdrowotnej?
3. Czy istnieją programy dofinansowujące np. zajęcia sportowe?
4. Czy pracownik otrzymuje służbowy telefon i laptop? – dla jednych służbowy telefon i laptop to niepotrzebne uwiązanie, dla innych komfort pracy.
5. Czy do dyspozycji pracownika jest służbowy samochód? – istotne zwłaszcza na stanowiskach wymagających mobilności.
Każda organizacja ma określoną kulturę. W jednej normą będzie zasada work&balance, w innej będzie panował zwyczaj, że szef może zadzwonić do pracownika nawet podczas urlopu. Dlatego, już na etapie rozmowy kwalifikacyjnej, warto sprawdzić jakie zasady rządzą firmą, do której aplikujemy, aby nie żałować zmiany pracy. Jedni będą doskonale czuli się w firmie, która ceni punktualność, a praca zaczyna się od 8.00. Inni po dwóch tygodniach życia z zegarkiem w ręku, zaczną szukać nowego pracodawcy, który będzie dopuszczał elastyczne godziny pracy. Aby uniknąć nieporozumień, warto zapytać o sprawy, na których zależy nam najbardziej. Jeśli okaże się, że rozmijamy się z filozofią firmy, lepiej złożyć CV do innego pracodawcy.
|