|
Jak szacuje natomiast polski Instytut Transportu Samochodowego rozszerzenie w Polsce obowiązku używania świateł w dzień także na miesiące od marca do września powinno zmniejszyć liczbę zabitych w wypadkach z udziałem co najmniej dwóch pojazdów o 20%. To pozwoliłoby uratować 303 osoby!
W Polsce obowiązek używania świateł w ciągu dnia od 1 października do 1 marca wprowadzono w 1991 r. W 1997 r. skrócono czas obowiązywania tego przepisu do ostatniego dnia lutego. Na terenie Unii Europejskiej na światłach przez cały rok jeździ się natomiast w Danii, Estonii, Finlandii, na Łotwie, w Austrii, Szwecji, Słowenii i w Czechach. Na niektórych drogach z włączonymi światłami w dzień przez cały rok trzeba jeździć także we Włoszech, na Węgrzech i Portugalii. Na Litwie, Słowacji i w Polsce jest to obowiązkowe w okresie jesienno-zimowym.
Komisja Europejska podjęła już pierwszy krok na drodze do ujednolicenia prawodawstwa w tym zakresie i wprowadzenia obowiązku jazdy na światłach w dzień przez cały rok na terenie całej wspólnoty. Dyrekcja Generalna ds. Energii i Transportu przedstawiła do konsultacji społecznych dokument „Saving Lives with Daytime Running Lights (DRL) / „Ratowanie istnień ludzkich dzięki włączaniu świateł dziennych”. Ma on ocenić stosunek społeczeństw i rządów poszczególnych krajów do tej idei i pozwolić na skonstruowanie najlepszego rozwiązania.
Idea wprowadzenia obowiązkowej jazdy na światłach przez cały rok na terenie całej UE jest rezultatem kontynuacji działań zmierzających do osiągnięcia założonego przez Komisję celu zredukowania do roku 2010 liczby śmiertelnych ofiar wypadków drogowych o 50%. Badania przeprowadzone na zlecenie Komisji w 2003r. dostarczyły rozstrzygających danych dotyczących korzyści związanych z wdrożeniem jazdy na światłach w dzień na terenie Wspólnoty, które przyczynią się do realizacji tego celu.
Wyniki tych badań pokazują, że jeśli zostaną podjęte kroki wprowadzające wymóg stosowania świateł w dzień na terenie całej UE, może to przyczynić się do uratowania od 1 200 do 2 000 ofiar śmiertelnych wypadków drogowych rocznie (3-5%). Komisja jednoznacznie stwierdziła, że będzie to istotny wkład w realizację europejskiej idei ratowania rocznie 25 000 istnień ludzkich – celu który został założony w Europejskiej Karcie Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.
|