|
Swoje zwarte wymiary silnik ten zawdzięcza między innymi umieszczeniu osprzętu – np. pompy wspomagania układu kierowniczego oraz sprężarki klimatyzacji – z tyłu, nad skrzynią biegów. Przekazywanie napędu odbywa się za pośrednictwem kół zębatych na tylnym końcu wału korbowego (Rear End Ancillary Drive – READ). Osadzony w kadłubie silnika alternator ma napęd bezpośredni. Ponadto tłumik drgań stosunkowo długiego wału korbowego umiejscowiony jest wewnątrz kadłuba silnika.
Bezpieczeństwo czynne
Oprócz wszechstronnej ochrony przed skutkami wypadku, XC90 wyposażono również w szereg zaawansowanych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa czynnego. Jest to między innymi wspomniany wcześniej układ stabilizujący przechyły RSC, który przeciwdziała przewróceniu samochodu. XC90 wyposażone jest również w układ antypoślizgowy DSTC (Dynamic Stability and Traction Control), który stabilizuje samochód w razie ryzyka poślizgu bocznego.
„Układy te poprawiają bezpieczeństwo jazdy w większości sytuacji drogowych.” – mówi Ingrid Skogsmo. „Obecnie, wraz z wprowadzeniem nowego XC90, prezentujemy szereg rozwiązań pomagających uniknąć wypadku. Szczególną uwagę poświeciliśmy zagadnieniu pełniejszej kontroli sytuacji na drodze.”
Aktywne reflektory biksenonowe – z obrotowym zamocowaniem
W celu zapewnienie możliwie najlepszej widoczności podczas jazdy w ciemności po krętej drodze, Volvo Cars wprowadziło aktywne podwójne reflektory ksenonowe, które odpowiednio wychylając się, podążają za krzywizną zakrętu. Zastosowany w układzie mikroprocesor zbiera oraz analizuje szereg parametrów i na tej podstawie dostosowuje kierunek świecenia do aktualnych warunków. Reflektory wychylane są o kąt 15 stopni w obu kierunkach, co w sumie daje 30 stopni zakresu ustawienia, pozwalając na oświetlenie dłuższego odcinka łuku drogi. W dzień funkcja ta jest automatycznie wyłączana w celu ograniczenia niepotrzebnego zużycia energii.
Układ monitorujący martwe pola widoczności umożliwia pełniejszą kontrolę sytuacji na drodze Volvo XC90 wyposażone jest również w układ monitorujący martwe pola widoczności BLIS (Blind Spot Information System). Zamontowane w zewnętrznych lusterkach wstecznych kamery rejestrują obecność w martwym polu widoczności innego pojazdu, poruszającego się równolegle.
|