|
Volvo XC90 konsekwentnie uzyskuje wysokie noty i pozytywne oceny w testach przeprowadzanych przez niezależne organizacje. Pięć gwiazdek w Euro NCAP zawdzięcza w znacznej mierze wszechstronnej ochronie osób w samochodzie oraz skutecznym zabezpieczeniom dla dzieci.
Podobne rezultaty XC90 uzyskało w ocenie IIHS (Insurance Institute For Highway Safety). Model otrzymał najwyższe noty w zderzeniach czołowych niecentralnych oraz zderzeniach tylnych. Volvo XC90 jest także jednym z pięciu samochodów w grupie modeli sportowo-rekreacyjnych i modeli typu pick-up, które uzyskały najwyższe oceny za ochronę przed urazami kręgów szyjnych.
Kolejnym dowodem wysokiego poziomu bezpieczeństwa w XC90 są uzyskane przez siostrzaną w stosunku do IIHS organizację o nazwie Highway Loss Data Institute wyniki porównań kosztów ponoszonych przez firmy ubezpieczeniowe. I tu znowu XC90 okazało się liderem pośród średniej wielkości samochodów w segmencie SUV.
Zbudowany jak zwykły samochód osobowy
Volvo XC90 jest nowoczesnym samochodem sportowo-rekreacyjnym, zbudowanym jak zwykły samochód osobowy z samonośnym nadwoziem, efektywnymi strefami kontrolowanego zgniotu, nisko położonym środkiem ciężkości i nowoczesnymi rozwiązaniami minimalizującymi ryzyko odniesienia obrażeń ciała bez względu na okoliczności i rodzaj zderzenia. Ponadto XC90 wyposażone jest w unikalne rozwiązanie przeciwdziałające przewróceniu na bok – dość powszechnej przypadłości starszych modeli w segmencie SUV.
Jest to żyroskopowy układ stabilizacji przechyłów (Roll Stability Control – RSC), który w aktywny sposób zapobiega przewróceniu samochodu. W krytycznej sytuacji układ powoduje ograniczenie chwilowej mocy silnika oraz odpowiednie przyhamowanie jednego lub większej liczby kół, w celu ustabilizowania samochodu.
Natomiast gdy dojdzie do przewrócenia samochodu, jego pasażerowie są chronieni przez wewnętrzne elementy bezpieczeństwa biernego, takie jak pasy bezpieczeństwa z napinaczami i kurtyny powietrzne. Ponadto chroniąca pasażerów niezwykle sztywna klatka bezpieczeństwa do minimum ogranicza ryzyko deformacji kabiny.
|