Również pracodawcy wśród wielu kryteriów, którym sprostać powinni kandydaci do pracy, niemal zawsze wymieniają tę umiejętność. Zdolność ta uwarunkowana jest w dużym stopniu poziomem inteligencji, wymaga jednak usprawniania i ćwiczeń.
Czym w istocie jest kreatywne myślenie?
Można je zdefiniować jako umiejętność wychodzenia poza rutynowy sposób działania i rozumowania. Uznaje się, że twórcze myślenie jest naszą wrodzoną właściwością, która – przytłaczana przez obowiązki i rosnące doświadczenie – wraz z wiekiem znacznie się osłabia. Dowodem na tę tezę jest niczym nie zmącony proces myślowy dzieci – ich wyobraźnia, która nie ma granic, a dzięki temu rzadko ulega schematyzmowi. Doskonale obrazuje to przykład:
W którą stronę jedzie ten autobus?
Dorosły dość długo zastanawiałby się, jakiej odpowiedzi udzielić. Zapewne szukałby ukrytych utrudnień lub odpowiedziałby, że na rysunku brak dodatkowych danych umożliwiających stwierdzenie, w którą stronę jedzie autobus. Dzieciom taki obrazek wystarczy, by udzielić prawidłowej odpowiedzi, że autobus jedzie w lewo. Dlaczego? Bo nie widać drzwi, a skoro ich nie widać, autobus musi jechać w lewo. Proste, prawda?