|
promowanie aktywnego ojcostwa i partnerskiego modelu rodziny jest kluczowe dla długofalowej skuteczności rozwiązań na rzecz godzenia obowiązków zawodowych z rodzinnymi i wyrównania szans kobiet i mężczyzn na rynku pracy. Dostrzeżenie w mężczyźnie nie tylko pracownika, ale także ojca, jest konieczne dla możliwości pełnego rozwoju mężczyzn, kobiet i firm, a tata, który aktywnie opiekuje się dzieckiem, to nie tylko lepszy tata, ale także lepszy pracownik.
Tymczasem w Polsce w społecznej świadomości dziecko ma tylko kobieta. Skutkuje to tym, że pracodawcy chętniej zatrudniają mężczyzn, mimo tego, iż mniejszy ich odsetek posiada wyższe wykształcenie (9% mężczyzn i 11,1%1 kobiet). Mężczyźni są postrzegani jako bardziej dyspozycyjni, nawet wtedy, gdy posiadają rodzinę. Podczas rozmów kwalifikacyjnych pracodawcy tylko kobietom zadają pytanie o ewentualne plany reprodukcyjne i o stan cywilny, mimo że zadawanie takich pytań jest ustawowo zabronione. Do poprawy sytuacji kobiet na rynku pracy bez wątpienia przyczyniłoby się wprowadzenie, podobnie jak w krajach skandynawskich, urlopów tacierzyńskich/ ojcowskich. Urlopy dla ojców pomagają zwalczyć stereotypy, sankcjonując równą odpowiedzialność obu płci za wychowanie dzieci, a tym samym poprawiają sytuację kobiet na rynku pracy.
Stereotypy
Zasadnicze znaczenie dla postrzegania taty w pracy mają stereotypy dotyczące ról „kobiecych” i „męskich”. W Polsce mocno zakorzeniony jest model rodziny, w którym zdecydowana większość obowiązków związanych z opieką nad dzieckiem przypada kobiecie. Sfera publiczna wciąż przypisana jest głównie mężczyznom, a kobiety, zgodnie z dominującym wzorcem kulturowym, powinny realizować się w sferze prywatnej. Taki podział ról kobiecych i męskich utrwalają także, odgrywające coraz większą rolę opiniotwórczą, media.
|