Przeciętny mieszkaniec Polski ma trzy razy większą szansę zostania zabitym w wypadku drogowym niż, np. mieszkaniec Szwecji. Gwałtownie rośnie ilość samochodów, a nie podąża za tym rozwój dróg. Ponadto średni wiek samochodu wynosi w naszym kraju aż 11 lat, a średni przebieg roczny około 16 tys. km. Raporty policyjne coraz częściej wskazują, że zły stan techniczny samochodów ma wpływ na bezpieczeństwo na naszych drogach.
Niestety kierowcy nie mają świadomości, że zużyte części eksploatacyjne wpływają na bezpieczeństwo w ruchu drogowym i lekceważą i opóźniają regularne przeglądy samochodów. Dlatego Stowarzyszenie Dystrybutorów Części Motoryzacyjnych oraz czołowi producenci części motoryzacyjnych zainicjowali kampanię społeczną Akademia Bezpiecznego Samochodu.
Czym jest Akademia Bezpiecznego Samochodu?
Akademia Bezpiecznego Samochodu jest kampanią edukacyjną uświadamiającą znaczenie regularnych przeglądów samochodów i wymiany zużytych części eksploatacyjnych na bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
Dlaczego taka kampania jest potrzebna?
Kampania jest wynikiem analiz rynku napraw samochodów w Polsce oraz zachowań kierowców, z których wynika, min. że:
- aż 18% kierowców w ogóle nie odwiedza warsztatów
- tylko 27% odwiedza warsztat w celu kontroli i utrzymania sprawności technicznej pojazdu
- aż 59% odwiedza warsztat wyłącznie w celu naprawy popsutego samochodu
- 25% kierowców samodzielnie wymienia w samochodach zaawansowane technicznie części
- 12% kierowców decyduje się na naprawę tłumika (spawanie), a nie na jego wymianę
- wycieraczki wymieniane są średnio raz na 5 lat, a nie co 6 miesięcy jak należy
- amortyzatory wymieniane są średnio co 260 tys. km, a nie co 80 000