|
Takie wyniki przyniosło badanie polskich gospodarstw domowych przeprowadzone przez TNS OBOP dla portalu Domowe Finanse. Z badania wynika także, iż potrzebne są działania informacyjne i edukacyjne dotyczące planowania domowych budżetów.
„Chcieliśmy dowiedzieć się, jaką wiedzę mają Polacy na temat planowania domowych budżetów i jakie są ich zwyczaje związane z podejmowaniem codziennych decyzji finansowych. Ułatwi nam to dopasowanie działań edukacyjnych w tym zakresie do faktycznych potrzeb społeczeństwa. Chcemy pomagać w kształtowaniu dojrzałego i odpowiedzialnego podejścia do finansów wśród polskich rodzin.” – komentuje dr Ewa Lisowska, Ekspert portalu Domowe Finanse. Portal Domowe Finanse w prostej formie prezentuje informacje i narzędzia pomagające efektywnie zarządzać osobistymi finansami.
Badanie TNS OBOP „Planowanie budżetów domowych oraz podejmowanie ważnych decyzji finansowych” zostało przeprowadzone w październiku 2006 r. metodą CATI na celowej próbie składającej się z 1000 osób - głów gospodarstw domowych liczących przynajmniej dwie osoby. Celem badania była identyfikacja postaw, opinii i zachowań Polaków w zakresie planowania budżetów domowych i podejmowania ważnych decyzji finansowych. Wyniki badania dowodzą, że Polacy raczej nie planują domowych wydatków – zarówno tych krótko-, jak i długookresowych. Brakuje nam samodyscypliny, systematyczności i strategicznego podejścia do zarządzania domowym budżetem. Mamy skłonność do wydawania nawet znaczących kwot w sposób nieprzemyślany i spontaniczny.
„Badanie pokazało, że rodziny nie przywiązują dużej wagi do regularnego planowania wydatków z odpowiednim wyprzedzeniem. Po 17 latach transformacji polskie społeczeństwo nie wykazuje jeszcze wystarczającej dojrzałości w zarządzaniu własnymi finansami.” – komentuje dr Bohdan Wyżnikiewicz, Wiceprezes Instytutu Badań nad Gospodarką Rynkową. „Sytuację taką można wytłumaczyć brakiem dostatecznej wiedzy ekonomicznej oraz brakiem kształtowania przez pokolenia wzorców racjonalnych zachowań w zakresie zarządzania finansami”.
|