ADHD występuje we wszystkich kulturach na całym świecie. Tylko ok. 20% przypadków jest rozpoznawanych i leczonych. Przeszło 80% stwierdzonych przypadków ADHD dotyczy chłopców.
Najczęściej występujące objawy ADHD u dzieci to:
- brak umiejętności koncentracji
- nadmierna aktywność i ruchliwość
- impulsywność, porywczość
- trudności z koordynacją ruchową
- niechęć do współpracy z innymi, przekora i nieposłuszeństwo
- niskie poczucie własnej wartości i trudności w kontaktach z rówieśnikami
- stosunkowo słabe wyniki w nauce
- brak apetytu i zaburzenia snu
|
W wielu przypadkach wraz z ADHD występują inne problemy, jak np. dysleksja (trudności w czytaniu i pisaniu) czy dyspraksja (niezręczność, zaburzenia ruchowe).
Objawy ADHD pojawiają się jeszcze przed 7. rokiem życia i często ustępują w okresie dojrzewania. Jednak w około 40-70% przypadków symptomy ADHD utrzymują się w dorosłym życiu. Naukowcy uważają, że najczęstszą przyczyną występowania ADHD jest czynnik genetyczny. Zmiany w obrębie materiału genetycznego prowadzą do zaburzenia pracy niektórych struktur mózgu, a w konsekwencji do zaburzenia procesów psychicznych.
Dziecko nadpobudliwe sprawia poważne kłopoty rodzicom, nauczycielom, a często też rodzeństwu czy rówieśnikom. Jednak nie jest ono w stanie świadomie panować nad swoją motoryką, koncentracją i emocjami. Nie słyszy około 50% z tego, co się do niego mówi, a ponadto nie zapamiętuje około 50% z tego, co usłyszy. Pracę z dzieckiem z zespołem ADHD zawsze zaczyna się od akceptacji jego odmienności oraz trudności, które sprawia. Następnie ustalane są dla niego ścisłe i jasne reguły postępowania i działania – system nagród, zachęt, pochwał i kar.
Rodzice korzystają ze specjalistycznych porad oraz treningów umiejętności rodzicielskich. Niejednokrotnie dzieci trafiają pod stałą opiekę psychologów lub psychiatrów. W przypadku nasilonych objawów stosuje się leczenie farmakologiczne. Takiej terapii – prowadzonej pod nadzorem lekarza psychiatry – wymaga 5-10 proc. dzieci. Leki stanowią część ogólnego programu terapeutycznego, obejmującego również edukację i psychoterapię.