|
Dzięki korzystającej z kilku źródeł pompie ciepła, Audi udało się zastosować w systemie zarządzania temperaturą modelu R8 e-tron bardzo wydajne rozwiązanie, które w przyszłości przyniesie istotne korzyści modelom seryjnym. Ten złożony system zapewnia właściwą temperaturę wszystkim ważnym elementom układu napędowego – akumulatorowi, silnikom elektrycznym, przeniesieniu napędu i zaawansowanej elektronice. Odbierane przez niego ciepło ogrzewa wnętrze pojazdu. Dzięki oszczędnemu wykorzystywaniu energii elektrycznej, zasięg pojazdu może wzrosnąć nawet o 20 procent.
Pompa ciepła bazuje na zasadzie klasycznego obiegu chłodzącego. Jej nowe elementy konstrukcyjne to chiller, czyli schładzacz odpowiedzialny za wymianę ciepła między dwiema cieczami, przedni kondensator/parownik, elektrycznie regulowane zawory otwierające i dodatkowy rejestrator ciepła w klimatyzatorze. Ten zaprojektowany specjalnie przez Audi koordynator ciepła reguluje współpracę wszystkich systemów składowych i zależnie od warunków wybiera jeden z 43 wariantów funkcjonowania. Pompa ciepła w Audi R8 e-tron, która pracuje także w trakcie postoju, szybciej ogrzewa wnętrze niż tradycyjne ogrzewanie czy klimatyzacja. Jeden kilowat mocy elektrycznej może dostarczyć do trzech kilowatów mocy cieplnej.
Gdy układ pracuje jako tzw. powietrzna pompa ciepła, źródłem jest powietrze z otoczenia. Przekazywanie ciepła do obiegu odbywa się przez przedni kondensator, funkcjonujący tu jako parownik. Przy niskich temperaturach zewnętrznych, pompa wykorzystuje ciepło oddawane przez silniki elektryczne i akumulator wysokiego napięcia za pośrednictwem specjalnych parowników, tzw. chillerów, które chłodzą te komponenty. Rejestrator ciepła w większości przypadków ogrzewa wnętrze pojazdu, wykorzystując energię cieplną zgromadzoną w chłodziwie. Proces ten odbywa się w wyniku kondensacji i przekazania ciepła do zasysanego świeżego powietrza. W razie konieczności jak najszybszego ogrzania pojazdu, aktywuje się elektryczny pozystor.
We wnętrzu Audi R8 e-tron dominują elementy pokryte delikatnym CRP, skórą i alcantarą. Z CRP wykonano np. prowadnice sportowych siedzeń kubełkowych. Dzięki temu, ważą one tylko 17,6 kg. Pasma diod na tablicy rozdzielczej informują o temperaturze chłodziwa i poziomie naładowania akumulatora. Duży wskaźnik mocy, ze skalą od zera do 100 procent, pokazuje wartość generowanej mocy i rekuperowanej energii. Siedmiocalowy, kolorowy monitor służy jako wyświetlacz danych systemu informacji kierowcy, a w połączeniu z monitorem MMI pokazuje wszystkie istotne parametry podczas jazdy w trybie elektrycznym. Są to m. in. informacje o zużyciu (w kW/h na 100 km), wybranym stopniu rekuperacji i odzyskiwanej ilości energii. Ponadto wyświetla też animowaną grafikę pokazująca przepływ energii. Dodatkowo, graficzna informacja o zasięgu wyświetlana jest na mapie systemu nawigacji.
Kolejna innowacja w Audi R8 e-tron to cyfrowe lusterko wewnętrzne. To wyświetlacz o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 6,8 cala, wykonany w technice AMOLED (ang. Active Matrix Organic Light Emitting Diode). Wyświetlacz zastępuje tradycyjne lusterko wsteczne. Mała, wysokiej jakości kamera rejestruje obraz o szerokim kącie i dużej czułości. Dzięki specjalnemu urządzeniu sterującemu, obraz w lusterku zachowuje stały kontrast i ma doskonałe parametry. Wyświetlacz AMOLED o grubości siedmiu milimetrów oferuje dziesięć razy lepszy kontrast i zużywa o 30 procent mniej energii niż monitor LCD.
Audi R8 e-tron wydaje specjalnie wytwarzany sztuczny dźwięk, który słyszalny jest powyżej prędkości ok. 60 km/h. Niewielki komputer generuje częstotliwości na podstawie danych uzyskiwanych ze sterownika układu napędowego, a system głośników w spodzie pojazdu przekazuje je na zewnątrz.
autor: / źódło: / opracowanie:
Audi
|