Dzięki napędowi hybrydowemu plug-in dwuosobowe auto może przejechać nawet 50 km tylko na prąd, nie emitując w ogóle szkodliwych substancji.
Pod względem konstrukcji XL1 realizuje w stu procentach zasady obowiązujące w odniesieniu do samochodów sportowych: niewielka masa (795 kg), perfekcyjna aerodynamika (Cw 0,189) i nisko położony punkt ciężkości (wysokość 1.153 mm). Dzięki tym cechom innowacyjnemu Volkswagenowi wystarczy tylko 6,2 kW/8,4 KM, aby przemieszczać się ze stałą prędkością 100 km/h; w trybie elektrycznym na przejechanie jednego kilometra XL1 zużywa poniżej 0,1 kWh.
Supernowoczesna, lekka konstrukcja, perfekcyjna aerodynamika i system hybrydowy plug-in, składający się z dwucylindrowego silnika TDI (35 kW/48 KM), silnika elektrycznego (20 kW/27 KM), 7-biegowej przekładni dwusprzęgłowej DSG i baterii litowo-jonowej sprawiają, że nowy Volkswagen XL1 emituje tylko 21 g/km CO2. Rozwijający prędkość maksymalną 160 km/h XL1 może w razie potrzeby przyspieszyć od zera do 100 km/h w czasie 12,7 sekundy. Nie ulega wątpliwości, że spalanie 0,9 l/100 km to dotychczas nieosiągalna wartość, której uzyskaniem Volkswagen na nowo zdefiniował granice możliwości technicznych w motoryzacji.
Pod względem koncepcyjnym XL1 to trzeci etap ewolucji strategii 1-litrowych samochodów Volkswagena. Obecny Przewodniczący Rady Nadzorczej Volkswagen AG, prof. dr Ferdinand Piëch na początku wieku sformułował wizjonerski cel, zakładający doprowadzenie do produkcji seryjnej pełnowartościowego, nadającego się do codziennej eksploatacji samochodu zużywającego jeden litra paliwa. Wraz z dwuosobowym XL1 wizja ta stała się rzeczywistością. Mimo nadzwyczajnej efektywności XL1, udało się stworzyć koncepcję nadwozia lepiej przystosowaną do codziennego użytku, niż w przypadku dwóch wcześniejszych prototypów. W zaprezentowanym w 2002 roku 1-litrowym samochodzie oraz w L1 z 2009 roku ze względu na aerodynamikę pasażer siedział za kierowcą. W nowym XL1 ich fotele umieszczone są prawie jak w normalnych autach, jeden obok drugiego, z niewielkim przesunięciem fotela pasażera do tyłu.
XL1 ma długość 3.888 mm, szerokość 1.665 mm i wysokość tylko 1.153 mm. Według standardów dla samochodów osobowych, są to ekstremalne wymiary. Dla porównania: aktualny model Polo ma podobną długość (3.970 mm) i szerokość (1.682 mm), jest jednak znacznie wyższy (1.462 mm). Nawet typowy samochód sportowy, jak na przykład Porsche Boxster, jest o 129 milimetrów wyższy (1.282 mm). Odpowiednio spektakularny jest też wygląd XL1 – to samochód jutra budowany dzisiaj.