|
Audi R8 V10 plus to nowy flagowy model serii R8, w którym moc przenoszona jest na koła przy pomocy zupełnie nowej siedmiostopniowej skrzyni biegów S tronic. Diodowe reflektory i nowe tylne kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizacji, są elementem seryjnego wyposażenia wszystkich wersji.
Audi R8, o długości 4,44 m, 1,90 m szerokości i jedynie 1,25 m (Spyder: 1,24 m) wysokości, stworzone i wyprodukowane przez quattro GmbH, jest już gotowe by wyjechać na drogi. Nowe detale nadają jego stylistyce jeszcze więcej dynamiki. Osłona chłodnicy Singleframe z ukośnie ściętymi górnymi rogami posiada czarną, lakierowaną na wysoki połysk kratownicę, a w wersji V10 jej poziome pręty zdobią chromowane nakładki. Nowy jest również zderzak, a każdy z wlotów powietrza ma po trzy poziome wzmocnienia. Opcjonalnie dostępny spoiler zderzaka przedniego, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFRP). W nowym R8 V10 plus, spoiler jest montowany standardowo.
Do wyposażenia seryjnego wszystkich wersji Audi R8 należą teraz również reflektory diodowe z zastosowaną w nich nową technologią. Diody świateł drogowych i świateł mijania umieszczono powyżej oraz poniżej pasa świateł do jazdy w dzień, które dzięki zaprogramowaniu nowej funkcji spełniają również rolę kierunkowskazu. Statyczne światła doświetlania zakrętu są zintegrowane z reflektorami.
W nowym flagowym modelu R8 V10 plus, obudowa bocznych lusterek, a w wersji coupé również boczne pionowe wloty powietrza sideblades, wykonano z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. W wersji z dziesięciocylindrowym silnikiem wloty są bardziej wysunięte niż w wersji z silnikiem V8 i posiadają charakterystycznie wyglądające krawędzie. Drobnym zmianom poddano również progi. Listwy wentylacyjne przy tylnej szybie w modelu R8 V10 Coupé utrzymano w stylistyce matowego aluminium (w modelu R8 V8 Coupé i R8 V10 plus – w matowej czerni). Na życzenie, komora silnika może być podświetlana przy pomocy diod. W przypadku modelu R8 V10 plus, podświetlenie wraz z częściową obudową zespołu silnikowego wykonaną z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, jest elementem wyposażenia standardowego.
Tył Audi R8 zdominowały diodowe światła. Innowacją wprowadzoną przez Audi jest, umieszczony przy dolnej krawędzi tylnych świateł, kierunkowskaz ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania – sygnał świetlny przebiega zawsze od środka na zewnątrz, w kierunku skręcania. Nad miejscem tylnej tablicy rejestracyjnej, które w Audi R8 V10 jest czarne i lakierowane na wysoki połysk, umieszczono nowy emblemat – logo Audi Sport: literę „R“, znajdującą się częściowo na tle czerwonego rombu. Duży dyfuzor, opcjonalnie wykonany z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym (w wyposażeniu seryjnym Audi R8 V10 plus), jest jakby wypchnięty w górę. Układ wydechowy, niezależnie od montowanego silnika, kończy się dwiema okrągłymi lśniącymi, chromowanymi rurami wydechowymi. W modelu R8 V10 plus maja one kolor czarny.
Audi R8 dostępne jest w dwóch kolorach podstawowych – bieli Ibis i brylantowej czerwieni. Dostępne są także lakiery w czterech odcieniach metalic i w pięciu odcieniach z efektem perłowym lub kryształowym. Jedynie w przypadku Audi R8 V10 plus, oferowany jest dodatkowo lakier matowy. Wloty powietrza sideblades w coupé są dostępne w ośmiu kolorach, a składany dach Audi R8 Spyder dostępny jest w czerni, czerwieni i brązie.
R8 w pełni potwierdza kompetencje Audi w tworzeniu ultralekkich konstrukcji. Karoseria Audi R8 Audi Space Frame (ASF), wykonana z aluminium, waży w przypadku coupé tylko 210 kg, a w przypadku modelu Spyder – 216 kg. Nieobciążone Audi R8 V8 Coupé z manualną skrzynią biegów, waży jedynie 1 560 kg, a Audi R8 Spyder – 1 660 kg.
Natomiast Audi R8 V10 plus, które jest dostępne jedynie w wersji coupé, waży 1 570 kg. Regulowane siedzenia kubełkowe, nadwozie z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, koła wykonane ze specjalnego lekkiego stopu metalu i elementy podwozia, w tym montowane seryjnie ceramiczne hamulce, a także dodatkowe fragmenty karoserii wykonane z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym, znacznie przyczyniają się do redukcji ciężaru.
W modelu Audi R8 Spyder, z tworzywa wzmocnionego włóknem węglowym wykonano też pokrywę skrzyni składanego dachu i elementy jego boków. Elegancki, lekki dach z tkaniny, na stelażu wykonanym w dużym stopniu z aluminium z domieszką magnezu, stanowi zwieńczenie koncepcji lekkiej konstrukcji. Jest on sterowany elektrohydraulicznie, otwiera się i zamyka w ciągu 19 s, również podczas jazdy z prędkością do 50 km/h. Pomiędzy przedziałem pasażerskim, a komorą silnika znajduje się niezależna od składanego dachu, ogrzewana szyba. Możną ją wysuwać i chować, przy pomocy jednego przycisku. Szyba służy także jako osłona od wiatru. W przypadku niebezpieczeństwa dachowania auta wyskakują w górę dwa, umieszczone za siedzeniami i napięte przy pomocy sprężyn, wytrzymałe profile.
Podobnie jak w samochodach wyścigowych, aerodynamika Audi R8 została zorientowana na zrywność. Pod podwoziem znajduje się pięć dysz NACA, a w przedniej części dwa dyfuzory, które razem podwyższają zryw przedniej osi. Współczynnik cW, w zależności od typu silnika i rodzaju karoserii, wynosi 0,35 lub 0,36. Powierzchnia czołowa to 1,99 m2.
Silniki składane są ręcznie. Jednostka V8 o pojemności skokowej 4 163 cm3 i silnik V10, posiadający pojemność skokową 5 204 cm3, to fascynujące wolnossące jednostki napędowe wysokiej mocy. Nowa, siedmiobiegowa skrzynia S tronic, wydatnie przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 nawet do 22 gramów i skraca czas przyspieszenia od zera do 100 km/h o trzy dziesiąte sekundy. Oba silniki są zwarte i stosunkowo lekkie. Skrzynia korbowodu wykona jest z aluminiowo-krzemowego stopu, a tzw. konstrukcja bedplate nadaje jej dużą sztywność. Sucha miska olejowa pozwala na niższe umiejscowienie silnika. Ciśnieniowa pompa cyrkulacyjna pracuje zależnie od obciążenia, dzięki czemu podwyższa wydajność jednostki napędowej.
autor: / źódło: / opracowanie:
Audi
|