|
Tymczasem, jak przekonują eksperci Programu „Mam Haka na Raka”, badanie kolonoskopowe może uchronić nas przed chorobą.
Rak jelita grubego to jeden z najczęściej występujących nowotworów w Polsce – zajmuje drugie miejsce pod względem zachorowalności na choroby nowotworowe wśród kobiet i trzecie wśród mężczyzn. Łącznie stanowi ponad 10% zachorowań i zgonów u obu płci. Nowotwór ten może dotknąć każdego, bez względu na wiek. Z powodu niskiej świadomości zdrowotnej społeczeństwa, bardzo często wykrywany jest zbyt późno. Z tego powodu skuteczność leczenia jest niska. Na początku choroba rozwija się bezobjawowo, a do czynników ryzyka należy zaliczyć nieodpowiedni styl życia (niezdrowa dieta, brak ruchu) i obciążenie genetyczne (osoby z bliskiej rodziny chorujące na nowotwory).
Najlepszą profilaktyką raka jelita grubego jest bezpłatne badanie kolonoskopowe, które pozwala wykryć wczesne zmiany nowotworowe. Badanie może wykonać każdy po 50. roku życia w ramach badań przesiewowych Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych. Trwa ono ok. 10 minut. Do kolonoskopii należy się specjalnie przygotować: być na czczo, a dzień wcześniej zażyć specjalny środek przeczyszczający jelita.
„Kolonoskopia jest badaniem bezpłatnym, na które nie jest potrzebne skierowanie. W trakcie badania dba się o zachowanie intymności pacjenta. Pomimo niewątpliwej zalety kolonoskopii, jaką jest możliwość uratowania życia, nie cieszy się ona niestety dużą popularnością. Największą przeszkodą jest najczęściej wstyd i obawa przed badaniem. Jak jednak przyznają sami pacjenci, już po badaniu, wcześniejsze wątpliwości są nieuzasadnione” – mówi dr n. med. Janusz Meder, Prezes Polskiej Unii Onkologii.
Ponieważ świadomość społeczeństwa dotycząca badań profilaktycznych jest bardzo niska, a zachorowalność na raka jelita grubego w Polsce rośnie – stał się on tematem przewodnim V edycji Ogólnopolskiego Programu dla Młodzieży „Mam Haka na Raka”. Do walki z nowotworami przystąpiło blisko 4000 młodych ludzi. Ponad 550 najaktywniejszych uczestników z całej Polski wzięło następnie udział w konkursie „Znajdź Haka na Raka” i przygotowało projekt kampanii społecznej zachęcającej do wykonania kolonoskopii. Celem młodzieży jest przekonanie społeczeństwa, iż wczesne wykrycie raka zwiększa szansę całkowitego wyleczenia. Uczestnicy opracowali własne hasło kampanii, plakat, spot radiowy i spot telewizyjny o spójnym przekazie. Zwycięską kampanię poznamy 25 czerwca br. podczas Gali Finałowej w Warszawie.
1. Krajowy Rejestr Nowotworów, http://85.128.14.124/krn
2. Tamże
|