Wydatki statystycznego Kowalskiego
W roku poprzedzającym sondaż Polacy przeciętnie wydali na ubrania 146 zł. Różnica pomiędzy średnimi wydatkami kobiet i mężczyzn była znikoma (2 złote). Wśród zakupionych ubrań przeważały koszule, bluzki i spodnie. Najbardziej skorzy do zakupów okazali się być ludzie młodzi. Wraz z wiekiem malała jednak przeciętna liczba zakupionych sztuk odzieży. Wyjątkiem były jedynie garnitury i garsonki.
W labiryncie ofert
Większość ankietowanych wskazała, że nie ma problemów w znalezieniu wśród handlowej oferty ubrania, które odpowiadałoby im pod względem estetycznym i rozmiaru (odpowiednio: 61 i 67 procent). Co jednak ważne aż co czwarty Polak ma trudności z dobraniem stroju do swojego stylu, a 23 procent badanych ma problemy ze znalezieniem w ofercie odpowiedniego rozmiaru.
Miejsce zakupów
Polacy najczęściej dokonują zakupu odzieży w sklepach wielomarkowych. Liczna, choć malejąca, grupa wciąż zaopatruje się w ubrania na bazarach. Osoby młode na poszukiwania odpowiedniego stroju udają się natomiast najczęściej do galerii i centrów handlowych.
Niepokorna młodość
75 procent młodych osób deklaruje, że ubrania kupuje przynajmniej raz w miesiącu (w miesiącu poprzedzającym badanie wartość wydatków wyniosła 355 zł i dotyczyła głównie spodni oraz bielizny). Zakupy te często mają charakter spontaniczny. Młodzieżowy strój charakteryzować powinien się wygodą, być praktycznym i przystępnym cenowo. Równie ważna jest jednak jego oryginalność i zgodność z trendami. Ostatnia cecha podkreślana jest przede wszystkim przez kobiety.
Źródło:
- Badania CBOS za www.tradebizz.pl
- Badanie Fashion Trend, styczeń 2006 (Instytut Badań Rynkowych ) za TextilWirtschaft Moda Forum (3/2006)
|