2. Samochód
Sprawny samochód to drugi istotny element, bez którego nie ma mowy o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze. Trudno o bezpieczną jazdę, jeśli stan techniczny samochodu nie spełnia podstawowych wymagań. Wszelkie usterki utrudniają panowanie nad kierownicą lub dekoncentrują kierowcę, który zamiast na drogę patrzy z niepokojem na kontrolki np. oleju, czy wsłuchuje się w pracę silnika.
Każdy producent samochodu w instrukcji obsługi wskazuje na obowiązkowe w czasie gwarancji i zalecane po jej upływie terminy przeglądów. Zwykle co 15 - 20 tys. km wykonuje się tzw. „mały przegląd”, a co 30 – 40 tys. km „przegląd duży”. To właśnie czas na sprawdzenie świateł, układu hamulcowego, kierowniczego oraz – obsługi silnika. Nasza praktyka pokazuje, że koniec gwarancji przynosi kierowcy szczególny rodzaj ulgi i pozwala zapomnieć o regularnym serwisowaniu. Kontrole techniczne podczas obowiązkowego przeglądu rejestracyjnego jedynie z grubsza wnikają w stan samochodu. We własnym interesie na wiosnę i przed zimą należy kontrolować najważniejsze podzespoły samochodu. Z takim przeglądem poradzi sobie każdy dobry mechanik.
Oto co trzeba sprawdzać:
- Akumulator
- Amortyzatory
- Filtry
- Hamulce
- Łożyska kół
- Oleje i smary
- Opony i ciśnienie
- Oświetlenie
- Paski klinowe i rozrządu
- Układ zapłonowy
- Układ kierowniczy i zawieszenia
- Układ wydechowy
- Wycieraczki
- Wyposażenie
|