|
Dziecko „gotowe do szkoły” jest przygotowane do niej pod względem poznawczym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Rodzice mogą aktywnie wspierać rozwój we wszystkich tych obszarach. Oto kilka przykładów zajęć, które mogą wykonywać:
Rozumienie, zapamiętywanie, umiejętność formułowania zdań, koncentracja. Dla rozwoju tych umiejętności pożyteczne będzie np. wspólne czytanie książek i rozmowa o przeczytanych fragmentach tekstu. Zachęcajmy dziecko, by opowiedziało o przeczytanym tekście, podzieliło się swoimi spostrzeżeniami na temat przeżyć bohaterów i przebiegu zdarzeń. Delikatnie naprowadzajmy dziecko wyłącznie we fragmentach, których wyraźnie nie rozumie i gdy ma trudności ze zwerbalizowaniem swoich myśli.
Koordynacja wzrokowo-ruchowa, sprawność dłoni i koncentracja. Dla rozwoju tych umiejętności pożyteczne będzie np. obrysowywanie szablonów, kolorowanie konturów, lepienie z plasteliny, wydzieranie z papieru, wycinanie nożyczkami, kładanie obrazków z części, przerysowywanie wzorów, szlaczków, rysowanie po śladach, kolorowanie obrazków.
Podobnie jak przy ćwiczeniu powyżej, postarajmy się tak prowadzić dziecko by wykonywało zadanie samodzielnie. Chwalmy za każdy postęp, o trudnościach rozmawiajmy i pokazujmy jak je rozwiązać. Trudne zadania powtarzajmy kilka razy, rozkładając kolejne próby w czasie aż dziecko wyćwiczy umiejętność.
Rozwój emocjonalny i społeczny. Warto zadbać, by dziecko miało możliwość kontaktów z rówieśnikami, by uczyło się funkcjonowania w grupie. W domu rozmawiając, czytając ksiązki, oglądając telewizję, nie zapominajmy o poruszaniu wątku dotyczącego uczuć. Uczmy dziecko nazywania, rozpoznawania i wyrażania emocji i uczuć. Pozwólmy na przeżywanie zarówno tych wesołych jak i smutnych, pomagając dziecku rozpoznawać i nazywać własne emocje, a także emocje innych ludzi.
Postarajmy się, by zadania stawiane przed dzieckiem tylko trochę przewyższały jego możliwości - osiągnięcie sukcesu buduje wiarę we własne siły i potencjał u dziecka. Pozwólmy na samodzielność w działaniu i podejmowaniu decyzji, by w ten sposób wzmocnić samoocenę.
Rozwój ruchowy i fizyczny. We wczesnym, jak i w późniejszym okresie życia dziecka aktywność ruchowa doskonale stymuluje pracę mózgu. Odpowiedni stopień rozwoju osiągniemy między innymi dbając o prawidłowe odżywianie i nawyki dziecka. Zadbajmy o odpowiednią ilość ruchu tak, by dziecko miało okazję ćwiczyć: utrzymywanie równowagi, zwinność ruchów, koordynację ruchową. Osiągniemy to bawiąc się w zabawy ruchowe (np. gra w piłkę, bieganie, chodzenie po linie, skakanie, pływanie, taniec, jazda na rowerze i temu podobne).
|