|
Ciekawych informacji na temat polskiego konsumenta dostarczył nowy blok pytań w badaniu. Przystępując do tegorocznych badań zwyczajów zakupowych Polaków, chcieliśmy poznać także czynniki emocjonalne i skojarzenia konsumentów odnoszące się do marek, dodaliśmy nowy, osobny blok pytań, który pokazał nam przyczyny nabywania produktów markowych, stosunek konsumentów do marek i ich motywacje - podkreśla Aleksander Krzyżowski, Dyrektor Generalny Stowarzyszenia ProMarka.
Myślimy o markach jak o znajomych, towarzyszą nam w pracy, domu, szkole, w chwilach odpoczynku. Potrafimy opisać je nadając im ludzkie cechy i identyfikując z osobami z najbliższego otoczenia. Większość skojarzeń z produktami markowymi to skojarzenia pozytywne. Personifikacja produktu markowego prowadzi do skojarzeń z profesjonalistą (35%), bogaczem i przyjacielem (po 20% wskazań). Pojęcie marki stale towarzyszy konsumentom w Polsce i staje się coraz ważniejszym czynnikiem podczas robienia zakupów.
Podobnie jak w 2005 roku, czterech na pięciu Polaków podczas codziennych zakupów chętnie sięga po produkty markowe. Polacy przy zakupach produktów codziennego użytku kierują się głównie jakością (63 %), ceną (74%) i doświadczeniem (37%). Wyraźnie zauważalny jest wzrost znaczenia marki (o 50 %).
Pojęcie produktu markowego na stałe weszło do naszego języka i nieodłącznie towarzyszy konsumentom podczas robienia zakupów. Markowość postrzegana jest jako coraz ważniejsza. Odzwierciedla właściwości produktu oraz korzyści oferowane nabywcom.
|