|
Obecnie jedynym krajem, w którym instalacja DRL jest obowiązkowym wyposażeniem wszystkich pojazdów mechanicznych jest Kanada. Według badań kanadyjskich, w których porównano modele pojazdów z 1990 r. (pierwsze, w których instalacja DRL była obowiązkowa) z pojazdami z roku 1989 zaobserwowano, że statystycznie aż o 11% spadła liczba wypadków z udziałem wielu pojazdów zdarzających się w dzień z przyczyn innych niż w wyniku zderzeń czołowych.[2]
W tej chwili obowiązek jazdy na światłach występuje w prawodawstwie krajów członkowskich w różnym zakresie. Cały rok na wszystkich drogach ze światłami w dzień trzeba jeździć w: Danii, Estonii, Finlandii, na Łotwie, w Austrii, Szwecji, Słowenii i w Czechach. Na niektórych drogach obowiązek ten jest przez cały rok także we Włoszech, na Węgrzech i Portugalii. Na Litwie, Słowacji i w Polsce taki obowiązek jest w okresie jesienno-zimowym.
Eksperci z ITS szacują, że gdyby w Polsce obowiązek jazdy na światłach w dzień został rozszerzony także na miesiące od marca do września, to można byłoby uratować 20% śmiertelnych ofiar wypadków drogowych czyli aż 303 osoby rocznie. Wprowadzenie obowiązku jazdy na światłach przez cały rok w naszym kraju popiera już ponad 30 organizacji i firm, dla których poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego jest ważnym czynnikiem działalności – tworzą oni Koalicję na rzecz jazdy na światłach przez cały rok, aktywnie przekonując do idei polskich kierowców.
[1] W tym dokumencie termin DRL stosowany jest do określenia idei stosowania wszystkich rodzajów świateł w porze dziennej, w szczególności dostępnych świateł, jak również dedykowanych DRL.
[2] Aurora, H., et al.: Effectiveness of daytime running lights in Canada. TP 12298 (E). Transport Canada, Ottawa 1994
|