|
Co piąty z nich (20%) zaopatrywał się w leki poza apteką – w kioskach, osiedlowych sklepach spożywczych, supermarketach, stacjach benzynowych, itp.
Według raportu „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków”* przygotowanego przez TNS OBOP, co piąta osoba kupująca leki bez recepty (OTC) dokonała zakupu poza apteką. Mężczyźni (24%) znacznie częściej niż kobiety (17%), zaopatrują się w leki poza apteką. Po leki z półki sklepowej częściej też sięgają ludzie młodzi, samodzielni finansowo i społecznie, a więc przede wszystkim w wieku 20-29 lat (27%). Największą rezerwę wobec kupowania leków poza apteką obserwujemy wśród osób powyżej 60 roku życia (jedynie 12% konsumentów preparatów OTC kupuje je w sklepach).
Nadal najpopularniejszym miejscem zakupu jest apteka, w której w ciągu ostatnich 6 miesięcy nabyło leki około 95% kupujących. Najpopularniejszymi miejscami zakupu leków poza apteką są sklepy osiedlowe oraz sklepy spożywcze znajdujące się blisko miejsca zamieszkania. Zakupu dokonał tam co dziesiąty konsument leków OTC. Inne popularne miejsca zakupu leków to supermarket i kiosk z prasą, gdzie leki kupowało po 5% zainteresowanych środkami dostępnymi bez recepty.
„Wyniki badania pokazują, że polski konsument przyzwyczaja się do tego, że leki można kupować nie tylko w aptece. Proces ten oczywiście przebiega nie tak szybko, jak by tego oczekiwały firmy farmaceutyczne upatrujące w rozszerzeniu dostępności leków OTC szansy na zwiększenie sprzedaży. Przykład ten pokazuje, jak trudno jest konsumentom przełamać pewne utrwalone zwyczaje, obawy i niepokoje związane z zaufaniem do produktu i miejscem jego sprzedaży. Jak zwykle najbardziej otwartą na zamiany przyzwyczajeń jest grupa młodych konsumentów. Starsi wymagają więcej czasu aby zaakceptować nowe, nawet stanowiące większe udogodnienie, rozwiązania.”– komentuje wyniki badania Magdalena Sawińska, Lider Sektora Badań Rynku Medycznego TNS OBOP.
* Raport „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków” został przygotowany w ramach badania Omnibus zrealizowanego w okresie 10-14.05.2007 r. na reprezentatywnej próbie 1003 Polaków w wieku 15 lat i więcej
|