|
Do kolejnej fali projektu na temat kosmetyków kolorowych „Kosmetyczka Polki” dołączy badanie rynku kosmetyków pielęgnacyjnych „Nasza Łazienka”.
W obu sondażach prowadzony jest spis z natury, obejmujący wszystkie kategorie produktów i wszystkie kanały dystrybucji.
Bardzo konkurencyjny i rozdrobniony rynek kosmetyczny wymaga szczególnego doboru metodologii badań. Tradycyjne podejście ankietowe zapewnia tylko otrzymanie deklaracji respondentów, które bardzo często mają niewiele wspólnego z faktycznymi zakupami.
Narzędziem stosowanym w obu badaniach rynku kosmetycznego prowadzonych przez Inquiry jest spis z natury - metoda pozwala skonfrontować informacje podane przez respondenta w wywiadzie z ankieterem ze stanem faktycznym. Badacz może też zobaczyć marki, które respondent rzeczywiście kupił i których używa.
- Wybraliśmy tę metodę, aby otrzymać pełny obraz rynku, który jest podzielony na dwa istotne, dotychczas nie porównywane kanały dystrybucji: sprzedaż detaliczną i bezpośrednią. Znaczenie tej ostatniej jest trudne do przecenienia. Ponadto, ubiegłoroczna edycja badania „Kosmetyczka Polki” ujawniła ogromne różnice między deklaracjami respondentek co do używanych marek kosmetyków kolorowych a faktycznym ich posiadaniem. Nie ma wątpliwości, że podobne zjawisko dotyczy kosmetyków pielęgnacyjnych. Warto więc przeanalizować także segment tzw. kosmetyków białych – mówi Agnieszka Górnicka, prezes agencji badawczej Inquiry.
Każdy projekt składa się z dwóch części: pierwszą jest sondaż dotyczący znajomości marek, postaw i zwyczajów związanych z kupowaniem i użytkowaniem kosmetyków, drugą część stanowi spis wszystkich kosmetyków (pielęgnacyjnych lub kolorowych) zastanych w gospodarstwie domowym.
Badania zostały objęte patronatem Polskiego Stowarzyszenia Producentów Kosmetyków i Środków Czystości. – Od dawna brakowało nam kompleksowych danych na temat sprzedaży produktów kosmetycznych przez wszystkie kanały dystrybucji. Zmieniają się również zwyczaje dotyczące higieny i pielęgnacji, co wymaga ciągłego i systematycznego śledzenia trendów - mówi Tomasz Gryżewski, prezes stowarzyszenia.
Zarówno badanie kosmetyków kolorowych, jak i pielęgnacyjnych umożliwi przeprowadzenie analizy zależności między kategoriami marek oraz oszacowanie udziałów marek wśród wszystkich posiadanych przez respondenta kosmetyków. Każda kategoria jest omawiana osobno, z uwzględnieniem informacji o częstotliwości i miejscach zakupów, kryteriach wyboru produktu oraz akceptowanym przedziale cenowym.
|