|
Profile jazdy. W Cross Coupé GTE dostępne są następujące profile jazdy zmieniające parametry poszczególnych podzespołów: Onroad (z podprofilami Comfort i Eco), Offroad (z wariantami Rocks, Sludge&Sand i Gravel), Sport i Snow.
Tryby pracy napędu. Jak już wspomniano, Cross Coupé GTE może poruszać się w pięciu różnych, wybieranych intuicyjnie trybach pracy napędu: tryb E, Hybrid, GTE, Offroad i Battery Hold / Battery Charge.
Tryb E (elektryczny). Dzięki baterii litowo-jonowej wbudowanej w tunel środkowy, Cross Coupé GTE może przejechać odległość do 20 mil (32 kilometry) z napędem wyłącznie elektrycznym. W trybie E, włączanym przez kierowcę przyciskiem, o napęd dba tylko silnik elektryczny o mocy 85 kW, zamontowany na tylnej osi. Podczas jazdy z napędem elektrycznym silnik V6 FSI nie pracuje, jest on odłączany od układu napędowego poprzez otwarcie sprzęgła. Gdy poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonej wartości lub w grę będą wchodziły inne parametry wymagające dołączenia sześciocylindrowego silnika spalinowego, zostanie on płynnie i w ciągu ułamka sekundy uruchomiony i połączony ponownie z układem napędowym. Za zasilanie silników elektrycznych odpowiedzialna jest bateria litowo-jonowa o pojemności 14,1 kWh. Układ elektroniki mocy, umieszczony w przedniej części komory silnika, zarządza przepływem energii wysokonapięciowej z baterii i do baterii, względnie do silników elektrycznych. Wewnętrzna instalacja elektryczna zasilana jest przez przetwornik DC/DC napięciem 12 V. Bateria ładowana jest z zewnętrznych źródeł energii elektrycznej lub podczas jazdy.
Hybrid. Standardowo model studyjny uruchamiany jest w trybie Hybrid. Cross Coupé GTE jest wtedy klasyczną pełną hybrydą, która przy hamowaniu ładuje baterię przez rekuperację i w zależności od sytuacji automatycznie wykorzystuje silnik FSI i/lub silniki elektryczne. W tym trybie stan naładowania baterii utrzymywany jest na stałym poziomie. Kierowca może także mieć wpływ na poziom naładowania poprzez funkcję Battery-Hold.
„Żeglowanie”. Gdy tylko kierowca zdejmie nogę z pedału przyspieszenia, a bateria jest dostatecznie naładowana, wszystkie silniki zostają odłączone od układu napędowego. Mamy wtedy do czynienia z tzw. żeglowaniem, w którym nie są generowane żadne emisje.
Tryb rekuperacji. Gdy kierowca puści pedał przyspieszenia względnie hamuje, a bateria nie jest dostatecznie naładowana, oba silniki elektryczne pracują jak prądnice i przesyłają energię odzyskaną podczas hamowania do baterii litowo-jonowej. W tym przypadku FSI także jest wyłączony i odłączony od układu napędowego.
Napęd z silnikiem FSI. Jeżeli pracuje tylko silnik benzynowy, napęd przenoszony jest na przednie koła. Dzięki efektywnej technologii sześciocylindrowego silnika z bezpośrednim wtryskiem, Cross Coupé GTE jest bardzo oszczędny także z napędem spalinowym.
GTE. Po wciśnięciu przez kierowcę przycisku GTE, studyjne auto przechodzi w tryb GTE i pokazuje całą swoją dynamikę. Charakterystyki pedału przyspieszenia, przekładni i układu kierowniczego są teraz jeszcze bardziej sportowe. Ponadto w trybie GTE przy „boostowaniu” silnik FSI i silniki elektryczne pracują razem, generując pełną moc systemową i maksymalny systemowy moment obrotowy.
Offroad. Naturalnie w każdym SUVie szczególne znaczenie ma tryb Offroad. Po jego włączeniu napędzane są zawsze wszystkie cztery koła. W tym przypadku i przy niskim poziomie naładowania baterii, przedni silnik elektryczny zasilany energią przez benzynowy V6 FSI pracuje tylko jako prądnica, a tym samym źródło prądu dla elektrycznego silnika przy tylnej osi. Ponieważ energia do napędu tylnej osi przekazywana jest „by wire”, a nie mechanicznie, mówimy o „elektrycznym wale Kardana”. W związku z faktem, że FSI w trybie Offroad napędza tylny silnik poprzez przedni silnik elektryczny, napęd na wszystkie koła działa także przy niskim poziomie naładowania baterii. Zatem także w wersji hybrydowej plug-in, Cross Coupé jest w pełni przydatnym do jazdy terenowej SUVem.
Battery Charge / Battery Hold. Podwójny tryb Battery Hold (poziom naładowania baterii pozostaje niezmieniony), względnie Battery Charge (bateria jest ładowana podczas jazdy) jest aktywowany w podmenu systemu Infotainment. Stosuje się go na przykład wtedy, gdy kierowca zamierza u celu swojej podróży – w mieście – poruszać się tylko w trybie elektrycznym, czyli bez emisji substancji szkodliwych.
|