elegancji funkcjonujący we Francji mimo trwającej wojny i okupacji – ówczesne kolekcje mody i lansowane kreacje, aktywność domów mody, prasę i reklamę, katalogi i pokazy mody, modę różnych grup społecznych, używane perfumy i kosmetyki oraz wpływ wydarzeń wojennych na zmiany w modzie. W barwnej narracji nie pomija także tła społecznego, życia kulturalno-towarzyskiego prowadzonego w czasie wojny, a później okupacji niemieckiej. Prezentuje też inspirowaną przez Francję modę w Polsce okresu okupacji (w Generalnym Gubernatorstwie) oraz wpływ „zapomnianej” mody lat okupacji na okres powojenny.
Atrakcyjną i integralną częścią publikacji jest estetyczne wnętrze oraz ponad 350 kolorowych ilustracji m.in. z ówczesnej prasy, katalogów, zbiorów muzealnych i prywatnych, bezpośrednio powiązanych z omawianymi kolekcjami, kreacjami czy projektantami.
Krzysztof Trojanowski
Adiunkt w Katedrze Filologii Romańskiej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Absolwent Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego (1996) i studiów podyplomowych z zakresu XX-wiecznego dramatu, teatru i filmu w Studium Filologii Polskiej UMK (2000). Autor przekładów literackich i publikacji w języku polskim i francuskim z dziedziny kultury Francji i historii kina, m.in. monografii Marcel Carne. Klasyk francuskiego kina (2011).