|
Nowoczesne opony zimowe ze specjalną technologią lamelek zapewniają lepszą przyczepność nie tylko na śniegu czy lodzie, ale także na zamarzniętych nawierzchniach pokrytych błotem. Ogumienie zimowe, o bardziej elastycznej kompozycji kauczuku, zachowuje się lepiej w niskich temperaturach i na zamarzniętych nawierzchniach niż ogumienie letnie. Przykład: Samochód wyposażony w opony zimowe, jadący na śniegu z początkową prędkością 80 km/h zatrzymuje się po około 70 metrach. Przy tej samej prędkości początkowej ten sam samochód na oponach letnich potrzebuje na zatrzymanie się ponad 110 metrów – 40 metrów więcej niż samochód z oponami zimowymi.
Podobne badania opon zimowych w temperaturach poniżej zera i na mokrych nawierzchniach wykazują zbliżone wyniki. Ogólnie rzecz biorąc, opony zimowe zachowują się lepiej w niskich temperaturach niż opony letnie. Na obszarach, gdzie nigdy nie pada śnieg rozwiązaniem kompromisowym byłyby opony „całosezonowe”, o ile kierowca nie wybiera się na zimowe wakacje lub w daleką podróż do krajów, gdzie zima jest bardziej surowa. Opony „całosezonowe” mogłyby być również idealnym rozwiązaniem dla drugiego samochodu w rodzinie, używanego jedynie do jazdy po mieście i który nie jest potrzebny wcześnie rano.
Mit 3: Zachowanie opon zimowych nie zależy od głębokości bieżnika.
Prawda jest następująca: im większa głębokość bieżnika opony zimowej, tym lepiej zachowuje się ona podczas jazdy na zimowej drodze. Wiele krajów europejskich wprowadziło przepisy dotyczące głębokości bieżnika opon. Zazwyczaj opony posiadają wskaźnik zużycia bieżnika, który pokazuje głębokość 1,6 mm. Niezależnie od obowiązujących przepisów zaleca się, aby opony zimowe miały bieżnik o głębokości co najmniej 4 mm. Z tego powodu opony zimowe produkowane przez Grupę Goodyear w Polsce wyposażone są w dodatkowy wskaźnik zużycia bieżnika.
Mit 4: Jazda na oponach zimowych jest mniej komfortowa.
Prawda jest następująca: Opony zimowe pozwalają na wygodną jazdę na każdej nawierzchni. Wielu użytkowników nie odczuwa żadnej różnicy w komforcie jazdy po zmianie opon na zimowe. Nawet na suchych autostradach przy dużych prędkościach nowoczesne „zimówki” pozwalają cieszyć się komfortową jazdą, przy niskim poziomie hałasu.
|