|
premierą filmu „Kamienie na szaniec” w reżyserii Roberta Glińskiego. Publikacja trafiła już do ponad 50 tys. nauczycieli w całej Polsce.
Z okazji premiery filmu „Kamienie na szaniec” wydawnictwo Nowa Era wydała magazyn filmowy z materiałami edukacyjnymi dla nauczycieli. Publikacja składa sie z trzech części. Pierwsza z nich, najdłuższa, odnosi się do warstwy historycznej zdarzeń prezentowanych w „Kamieniach na szaniec” – przywołuje obraz okupowanej Warszawy oraz działań wojennych w Europie w 1943 roku. Druga, poświęcona bezpośrednio produkcji Roberta Glińskiego, składa się na wywiady z twórcami filmu – reżyserem i odtwórcami głównych ról. Trzecia związana jest z edukacją – w magazynie zamieszczono scenariusze ułatwiające przygotowanie ciekawych lekcji języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie w gimnazjach oraz szkołach ponadgimnazjalnych.
Scenariusze, przygotowane przez nauczycieli, edukatorów filmowych i doradców metodycznych, odwołują się nie tylko do legendarnej książki Aleksandra Kamińskiego i filmu Roberta Glińskiego, ale proponują także by czerpać z innych tekstów kultury, choćby „Przesłania Pana Cogito” Zbigniewa Herberta czy utworu „Świecie nasz” Marka Grechuty. Scenariusze mają pomóc nauczycielom rozmawiać z uczniami o najtrudniejszych tematach i pytać o takie sprawy jak: współczesny patriotyzm czy ponadpokoleniowe wartości, a także w nowoczesny sposób przedstawiają młodych działających w Szarych Szeregach – pokazują, że dylematy, które ich dotyczyły, wcale nie różnią się od problemów dotykających dzisiejszą młodzież. Materiały mają zachęcić uczniów do samodzielnego i krytycznego myślenia, pobudzać wyobraźnię i inspirować do tego, by na własną rękę zgłębiać wiedzę o bohaterach „Kamieni na szaniec”.
Scenariusze udowadniają także, że... lektura szkolna wcale nie musi być nudna!
W związku z premierą filmu „Kamienie na szaniec” w 30 miastach Polski zorganizowane zostały przedpremierowe pokazy filmu oraz spotkania z nauczycielami. Pokazy cieszyły sie ogromną popularnością, a po wielu z nich toczyła się interesująca, czasem burzliwa dyskusja na temat roli filmu w edukacji oraz nowoczesnych sposobów nauczania, które pozwolą dotrzeć do uczniów i zainteresować ich tematem. Po jednym z nich, emerytowana nauczycielka języka polskiego powiedziała: „Długo czekałam na taki film – dostarczył mi wielu pozytywnych przeżyć. Film Roberta Glińskiego ma szansę być doskonałym przyczynkiem do dyskusji na lekcjach języka polskiego i historii.”
|