|
Zatrudnienie niewłaściwej osoby kosztuje stratę czasu i pieniędzy. Monsterpolska radzi, jak skutecznie rekrutować.
Myślisz o zatrudnieniu nowego pracownika? Rozważasz nowe obszary działalności dla swojej firmy i poszukujesz specjalisty w tej dziedzinie? Obawiasz się, że Twój pracownik szuka pracy w innej firmie? W każdym przypadku, powinieneś zaplanować strategię rekrutacyjną zawczasu, aby odnieść sukces.
Obecnie wiele osób poszukuje pracy, ale to nie oznacza, że znalezienie tej najlepszej jest łatwe. Szczególnie jeśli potrzebujesz kogoś ze specjalistycznymi umiejętnościami – z zakresu IT, nowych technologii, inżynierii czy finansów. Właśnie na pracowników z takimi wyspecjalizowanymi kompetencjami jest duży popyt. Co więcej, takie osoby niechętnie rozważają porzucenie swojej dotychczasowej pracy, dającej im poczucie bezpieczeństwa. Często niechętnie myślą o przejściu ze znanej i dużej firmy do mniejszej.
Planując strategię rekrutacyjną, zacznij od stworzenia klarownego opisu stanowiska pracy, który jasno przedstawi poszukującym Twoje wymagania i oczekiwania. Staraj się napisać realistyczny i konkretny opis stanowiska. Unikaj subiektywnych, względnych terminów np. pisząc, że poszukujesz kogoś energicznego i z dużym entuzjazmem. Ludzie chcą wiedzieć, co będzie należało do ich obowiązków na danym stanowisku i jakich korzyści mogą oczekiwać. Zadbaj o to, żeby w opisie stanowiska zawrzeć informację dotyczące możliwości rozwoju pracownika – osoby utalentowane są bardzo ambitne i musisz je zachęcić swoją ofertą – radzi Małgorzata Majewska, ekspert Monsterpolska.
Największą zaletą małych firm jest to, że nie obowiązują w nich sztywne reguły. Nie staraj się też ukrywać, że jesteś małą firmą – niektórzy poszukujący pracy chętnie rozważą pracę w bardziej twórczym środowisku. Takich właśnie potencjalnych pracowników musisz do siebie zachęcić.
Kiedy już napiszesz przykuwający uwagę opis stanowiska, zaplanuj poszukiwania, by mieć pewność, że dotrzesz do najlepszych. Z doświadczeń Monster Worldwide wynika, że najlepsze efekty osiągają te małe organizacje, które łączą różne sposoby – od polecenia po sprawdzenie zawartości mediów społecznościowych. Warto ponadto umieścić ogłoszenie o pracę na stronie swojej firmy albo nawet skorzystać z uslug rekrutera, który pomoże Ci znaleźć właściwą osobę na oferowane stanowisko – podkreśla Małgorzata Majewska, ekspert monsterpolska. Nie wyznaczaj sobie żadnych deadline’ów – zaplanuj promowanie oferty i prowadź rekrutację tak długo, aż znajdziesz odpowiednią osobę. Może to zająć dni, ale w rezultacie cierpliwość zawsze się opłaca.
Kiedy już opublikujesz swoje ogłoszenie, najprawdopodobniej otrzymasz wiele aplikacji. Na szczęście, technologia pomoże Ci wybrać te najlepsze i oszczędzić czas oraz pieniądze. Platformy pozwalają na szukanie kandydatów spełniających określone przez Ciebie kryteria. Technologie takie pozwalają nawet początkującym rekruterom znaleźć utalentowanych kandydatów szybko i łatwo. Oczywiście takie wsparcie nie będzie niezbędne przy szukaniu szeregowego pracownika bez specjalnych umiejętności, jednak ich rola przy rekrutacji profesjonalistów może być nieoceniona.
Jeśli wybrałeś już krótką listę kandydatów, zaplanuj rozmowy rekrutacyjne. Na tym etapie nie bój się być wymagający w stosunku do kandydatów. Twój nowy potencjalny pracownik będzie musiał szybko nauczyć się sposobu funkcjonowania firmy i posiadać wszystkie kluczowe kompetencje. Długie szkolenie na początku jest czasochłonne i generuje dodatkowe koszty. Nie bój się wieloetapowych rozmów z kandydatami, z dużą liczbą pytań otwartych – to pozwoli Ci wybrać osoby najlepiej pasujące do Twojego biznesu. Warto również zaprosić na rozmowę pracowników, żeby sprawdzić czy nowa osoba będzie pasowała do zespołu. Osobowość jest niezwykle ważna w małych strukturach, a to, czy osoba odnajdzie się w grupie współpracowników, kluczowe dla sukcesu firmy.
Kiedy już znajdziesz idealnego kandydata, nie zwlekaj – zawsze jest popyt na utalentowanych kandydatów. Gruntownie sprawdź ich referencje, a następnie podpisz z nimi umowę. Pamiętaj, że nie będziesz mógł zaoferować równie wysokiej pensji jak korporacje, pomyśl jakie inne korzyści możesz zaoferować kandydatowi np. elastyczne godziny pracy czy większy wpływ na całość funkcjonowania firmy. Podkreśl, że nie będzie on jednym z wielu pracowników, ale będzie uznawany za wykwalifikowanego specjalistę z własnymi potrzebami i specjalistycznymi umiejętnościami oraz wiedzą.
Pamiętaj, w przypadku małych firm obowiązuje zasada, że o sile firmy decyduje siła pracowników. Jeśli zamierzasz kogoś zatrudniać, nie spiesz się, bądź dokładny i korzystaj z możliwości, jakie daje Ci nowoczesna technologia, by znaleźć tych najlepszych.
Dodatkowe dane:
Małe oraz średnie przedsiębiorstwa w Europie (MŚP): ponad 99% firm to de facto małe lub średnie przedsiębiorstwa. Zatrudniają 2 na 3 osoby w sektorze prywatnym i przyczyniają się do więcej niż połowy dodatkowej wartości wypracowanej przez biznes w UE. do o ponad połowę większej wartości stworzonej przez przedsiębiorstwa w UE. Ponadto, MŚP są prawdziwą podstawą gospodarki europejskiej - są w pierwszej kolejności odpowiedzialne za dobrobyt obywateli i wzrost gospodarczy oraz ogrywają kluczową rolę w zakresie innowacji i R&D.
|