|
Taki zawód dla swoich pociech wybrałoby 15% przebadanych matek i ojców. Gdyby to zależało od dorosłych, znaczną część naszego społeczeństwa stanowiliby również lekarze i przedsiębiorcy. O takiej profesji dla swoich dzieci myśli odpowiednio 13% i 12% rodziców. Co ciekawe, zaraz za tradycyjnymi zawodami uplasowały się zawody z tzw. branży twórczej, takie jak: grafik, fotograf, czy muzyk.
Mimo że zawód prawnika czy lekarza nadal cieszy się wśród rodziców największą popularnością, inne, uznawane za prestiżowe, profesje zajęły w rankingu bardzo niską pozycję. Jedynie 5% matek i ojców wiąże przyszłość swoich dzieci z zawodem architekta, a tylko 3% chciałoby, żeby ich pociecha została dziennikarzem. Jeszcze mniejszy odsetek, bo tylko 2% dorosłych, marzy o tym, żeby ich dziecko związało swoją karierę z profesją nauczyciela. Ambicje rodziców odzwierciedla w dużym stopniu sytuacja na rynku pracy w Polsce, a mianowicie to jak kształtują się zarobki oraz prestiż związany z poszczególnymi profesjami.
Powołując się na wyniki badań można wyciągnąć wniosek, że stereotypowy sposób myślenia rodziców zawężający wybór przyszłości ich dzieci do tzw. „poważnych zawodów”, powoli ulega zmianie. Rodzice coraz częściej biorą pod uwagę zainteresowania dziecka i rozwój ich kreatywności. Tendencję tę jeszcze wyraźniej widać analizując ogólne wyniki badań dla Europy Środkowo-Wschodniej. Tam zawody twórcze uplasowały się na trzecim miejscu, zaraz po zawodzie lekarza i prawnika.
Jak mówi pedagog-terapeuta Ewa Nowak: „Podstawową formą aktywności dziecka jest zabawa, a podstawową formą nauki – naśladowanie. Osoba, która w pierwszych latach życia dziecka ma na nie największy wpływ, to bezpośredni opiekunowie. Należy pamiętać, że kreatywne zachowania dorosłych w sposób naturalny wspierają rozwój kreatywności w dziecku.” A ten zaczyna się już we wczesnych latach życia malucha. Kolorowanie, wycinanie, czy własnoręczne przygotowywanie prezentów dla rówieśników to doskonały przykład aktywności, które wpływają na pobudzenie kreatywności dzieci. Wydrukowane materiały stanowią dla rodziców doskonałą pomoc w edukacyjnej zabawie z ich pociechami.
„Dla rodziców, którzy chcą wspierać swoje pociechy w rozwoju kreatywności, HP ma ofertę domowych drukarek z serii Ink Advantage, które dzięki swoim funkcjom są bardzo pomocne w realizacji różnych, nawet najbardziej kreatywnych pomysłów na zabawy z dziećmi, a także zarchiwizować małe dzieła, które powstają w efekcie tych zabaw. Dzięki nowatorskiemu systemowi HP Ink Advantage, rodzice i dzieci mogą drukować i kopiować dwukrotnie więcej za tę samą cenę w najwyższej jakości”, komentuje Adam Pawłowski, Product Manager w HP Polska.
Właśnie z myślą o oszczędnym druku, firma HP wprowadziła na rynek system drukowania HP Ink Advantage. Dzięki bardzo niskim cenom oryginalnych tuszy HP przeznaczonych do modeli HP Ink Advantage rodzice i dzieci mogą drukować dwa razy więcej stron za taką samą cenę. Wkłady atramentowe HP Ink Advantage o dużej pojemności pozwalają uniknąć korzystania z zawodnych alternatywnych produktów oferowanych przez innych producentów. Umożliwiają wydrukowanie aż 600 stron, zapewniając jednocześnie wysoką jakość dokumentów i zdjęć.
Informacje dotyczące badania:
Badanie zostało przeprowadzone w 11 państwach Europy, Afryki i Bliskiego Wschodu (Czechy, Grecja, Polska, Republika Południowej Afryki, Rosja, Rumunia, Słowacja, Turcja, Ukraina, Węgry, Zjednoczone Emiraty Arabskie). W każdym z krajów w badaniu uczestniczyło 150 rodziców. Łącznie badanie objęło 1560 respondentów.
autor: / źódło: / opracowanie:
HP
|