|
Ich hałaśliwe metody handlowania, pełne uszczypliwości koleżeństwo i sarkastyczne spojrzenie na współczesny świat umożliwiły scenarzyście i reżyserowi Kevinowi Smithowi nakręcenie pierwszego komediowego przeboju, filmu "Clerks - Sprzedawcy" i zostawiły trwały ślad na popkulturze. Ponad dziesięc lat później, Kevin Smith stworzył całkowicie nowy i odmienny rozdział w życiu Dantego i Randala.
"Clerks – Sprzedawcy 2" to zabawny, nie uznający żadnych świętości i autentyczny obraz ich nacechowanej farsą przyjaźni oraz konfrontacji z nagłymi, wielkimi zmianami w ich życiu.
Przez wiele lat Smith zastanawiał się, czy wracać do bohaterów stworzonych w filmie "Clerks - Sprzedawcy", wulgarnej, ostrej, czarno-białej komedii. Scenariusz do niej Kevin napisał w domu rodziców, a nakręcił ją za kwotę niewiele wyższą od swojej rocznej pensji sprzedawcy. Film w bluźnierczo prześmiewczy sposób pokazywał jeden dzień z życia pracownika sklepu Quick Stop, Dantego Hicksa. W jego następstwie pojawiły się animowany serial telewizyjny i seria komiksów, które zdobyły rzesze oddanych wielbicieli i naśladowców. Dzięki swojej firmie producenckiej Smith stworzył koncepcję filmowego świata "View Askewniverse" i wyreżyserował filmy "Szczury z supermarketu", "W pogoni za Amy", "Dogma", "Jay i Cichy Bob kontratakują" oraz "Dziewczyna z Jersey". Zaś "Clerks - Sprzedawcy" bez wielkiego rozgłosu stali się filmowym klasykiem pokolenia X.
Pozostawało jednak pytanie, czy nakręcić drugą część filmu? Smith obawiał się, że powrót do bohaterów, których polubiło tak wielu widzów, może być ryzykownym, a nawet lekkomyślnym przedsięwzięciem. Ale reżyser nie mógł tak po prostu przestać myśleć o dalszych losach Dantego i Randala, szczególnie, że sam przekroczył już trzydziestkę i jego świat zaczął się zmieniać. Zaczął więc wymyślać całkowicie nową fabułę filmu o Dantem i Randalu, dwóch trzydziestokilkuletnich leniach, którzy znaleźli sposób na przyjemne obijanie się w pracy. Nawet oni muszą niespodziewanie zmierzyć się z czymś dla siebie nieznanym: z dorosłością.
|