|
Akcja ma na celu uświadomienie wszystkim paniom, że nowotwór piersi wcale nie musi oznaczać wyroku i nawet jeśli leczenie zakończy się operacją chirurgiczną, można normalnie dalej żyć i funkcjonować. Akcję wsparły na ten moment trzy znane kobiety: Irena Santor - gwiazda polskiej piosenki, Elżbieta Kozik – prezes stowarzyszenia Polskie Amazonki Ruch Społeczny oraz Anna Popek – dziennikarka Telewizji Polskiej.
Jednym z głównych elementów akcji społecznej jest uruchomienie serwisu internetowego www.pomastektomii.pl. Serwis ten jest skierowany nie tylko do pań, które przeszły operację mastektomii, ale również do tych kobiet, u których dopiero co zdiagnozowano raka piersi. Celem tego serwisu jest przekazanie chorym praktycznej wiedzy medycznej i psychologicznej, związanej z nowotworami piersi. Wersja dostępna w tym momencie jest jednak tylko wersją wstępną, ponieważ chcielibyśmy, aby w niedalekiej przyszłości serwis ten stał się swoistą platformą komunikacyjną dla kobiet z rakiem piersi – wyjaśnia dr Sławomir Pyszniak, główny ekspert medyczny kampanii „Życie po mastektomii”.
Serwis ma stać się – zgodnie z zamysłem – miejscem wymiany doświadczeń i przemyśleń dla kobiet, które przeszły raka piersi, ale niekoniecznie zostały poddane operacji mastektomii. W serwisie znalazły się informacje dotyczące choroby, leczenia, mastektomii, rehabilitacji oraz sfery intymnej. W ramach serwisu znajduje się także zakładka umożliwiająca zadawanie pytań psychologom, a także baza szpitali i klinik oraz biblioteka, która będzie wkrótce rozbudowywana.
- Najważniejszy element serwisu to zakładka „Moja historia”. Dzięki uprzejmości Elżbiety Kozik, która wsparła naszą akcję, będą w tym miejscu publikowane - zebrane w książce „I przyszedł do mnie rak” - opowiadania pań, które należą do Klubu Amazonek Warszawa Centrum. Miejsce to przeznaczone jest także dla odbiorczyń serwisu. Chcemy zaprosić wszystkie panie do opisywania swoich historii, dzielenia się bólem, przeżyciami, a przede wszystkim przemyśleniami i radościami. Nic nie krzepi tak bardzo, jak słowa kobiet, które przeszły chorobę i pokazują, że nawet po negatywnej diagnozie można normalnie żyć i być szczęśliwym – podkreśla Sławomir Pyszniak.
W ramach tej kampanii przewidziana jest także organizacja spotkań dla Amazonek, sympozjów, a także udział osób związanych z kampanią i ekspertów medycznych w programach telewizyjnych, audycjach radiowych oraz na łamach prasy i portali internetowych.
Organizacja akcji jest możliwa dzięki wsparciu finansowemu firmy Thuasne Polska, specjalizującej się w produkcji zaopatrzenia dla osób cierpiących na różne schorzenia ortopedyczne. Thuasne Polska jest także właścicielem marki Silima, w ramach której dostępne są m.in. wysokiej klasy protezy piersi oraz zaopatrzenie obrzęków limfatycznych.
*** Rak piersi jest najczęstszą formą nowotworu u kobiet. Co roku wykrywa się ponad 500 tysięcy nowych zachorowań kobiet na świecie. W Polsce liczba ta przekracza ponad 14,5 tysiąca nowych wykryć rocznie. Z obecnie żyjących, co czternasta Polka zachoruje na raka piersi w ciągu swojego życia. Polska należy do krajów o średniej zachorowalności i umieralności na raka piersi na świecie. Niestety wciąż nie ma w naszym kraju zakrojonych na szeroką skalę badań statystycznych, dotyczących tego problemu.
|