|
jest niższa od średniej europejskiej, wynoszącej 60 punktów. Oznacza to, że polscy pracownicy są umiarkowanie zadowoleni z wykonywanej pracy, a poziom ich satysfakcji zawodowej, po okresie dwuletniego spadku, jest obecnie nieco wyższy niż w 2007 r.
Wynik ten świadczy o umiarkowanym zadowoleniu respondentów ze swojej sytuacji zawodowej. Z drugiej strony satysfakcja polskich pracowników jest obecnie najwyższa od 2007 roku, kiedy to TNS OBOP rozpoczął monitoring ich nastrojów. Tendencja wzrostowa rozpoczęła się w 2009 roku, kiedy wysokość indeksu wzrosła z 44 (w 2008 r.) do 49 punktów.
„Mimo obserwowanego wzrostu satysfakcji z pracy, Polacy są w dalszym ciągu mniej zadowoleni ze swojej sytuacji zawodowej niż statystyczny Europejczyk, dla którego średnia wartość wskaźnika satysfakcji TRI*M wynosi 60 punktów." - komentuje wyniki badania Andrzej Anterszlak, Senior Market Research Consultant w Sektorze Badań Finansowych i Usług Profesjonalnych TNS OBOP.
Nastroje polskich pracowników wydają się być powiązane z sytuacją na polskim rynku pracy. Okres „rynku pracownika” w konsekwencji niósł za sobą wzrost wymagań i bardziej krytyczne podejście pracowników do miejsca zatrudnienia. Przełożyło się to na niski wynik wskaźnika satysfakcji pracowniczej w 2008 roku (44 punkty). Wzrost bezrobocia i wynikający z niego powrót „rynku pracodawcy”, który obserwujemy od ostatnich dwóch lat, doprowadził do sytuacji, w której miejsce pracy znowu jest cenione. Może to być jeden z powodów ponownego wzrostu zadowolenia z pracy wśród Polaków – w kryzysie praca staje się dobrem poszukiwany i bardziej docenianym.
„Zarządzanie zasobami ludzkimi nie sprowadza się jedynie do rekrutacji nowych pracowników. Zadowolony pracownik jest niezwykle cenny dla pracodawcy – rozumie i identyfikuje się z celami firmy, jest lojalny i zmotywowany, a co więcej pozytywnie wpływają na postawę współpracowników. Dlatego niezwykle ważny jest regularny monitoring satysfakcji osób zatrudnionych oraz identyfikacja aspektów mających wpływ na jej poziom.” - komentuje Marta Openchowska, Badacz Rynku w Sektorze Badań Finansowych i Usług Profesjonalnych TNS OBOP.
TRI*M – to narzędzie służące zarządzaniu satysfakcją i motywacją pracowników. Nazwa pochodzi od idei 3 x M, czyli Measuring (pomiar), Managing (zarządzanie w oparciu o wyniki pomiaru) oraz Monitoring (śledzenie efektów podjętych działań ich korygowanie).
Indeks TRI*M jest wystandaryzowaną miarą, odzwierciedlającą poziom ogólnej satysfakcji pracowników w danej firmie. Indeks (mogący przyjmować wartości od -66 do +134) uwzględnia także poziom ich zaangażowania i lojalności, co z kolei rzutuje na osiągane w pracy wyniki. Jego zastosowanie pozwala na dokonywanie porównań pomiędzy firmami różnej wielkości, z odmiennych branż czy nawet pochodzących z różnych krajów.
|