W warstwie lirycznej „Szare kwiaty” są bezpośrednim nawiązaniem do argentyńskiego archetypu. Są próbą opisu skrajnych namiętności władających Mężczyzną i Kobietą, które wiodą ich ku okrutnemu Przeznaczeniu.
W warstwie teatralnej, inscenizacyjnej i choreograficznej, układają się w surrealistyczny Moralitet korzystający z doświadczeń tradycyjnej Milongi, odwołujący się jednak czytelnie do realiów polskiej Współczesności. O rytmie i dynamice opowieści decyduje Muzyka, która jest motywem i motorem wszelkich działań.
Akcja rozgrywa się na granicy Życia i Śmierci, na sali tanecznej, gdzie trwa niekończąca się nigdy Lekcja tańca. Jej bohaterowie to: Kobieta-morderczyni, Mężczyzna - duch zabitego Kochanka, który wciąż jest obecny w jej wizjach oraz Inspektor prowadzący śledztwo i pełniący zarazem funkcję Mistrza Ceremonii.
Główną postać – Astorię – grają jednocześnie trzy aktorki, z których każda jest uosobieniem innej część Kobiecej Natury. O jej duszę niejasną grę prowadzą: Chromy Szatan i pełen słabości Anioł Tanga. Wszystkim zdarzeniom towarzyszą Milongeros, którzy są zarówno rządnymi sensacji Fotoreporterami, znudzonymi Policjantami, natrętnymi Terapeutami, obojętnymi Przechodniami, przekupnymi Sędziami, jaki i – a może przede wszystkim – uciekającymi od rzeczywistości Adeptami Kursu Tańca.
Nikt, od pierwszych westchnień Akordeonu, aż do ostatnich połamanych akordów Orkiestry, nie schodzi ze sceny. Nawet Śmierć nie może przerwać Odwiecznej i Wiecznej, nieustannej Tango Operity.
Informacja o spektaklu:
- Scenariusz i teksty piosenek: Roman Kołakowski
- Reżyseria i choreografia: Jarosław Staniek
- Muzyka i aranżacje: Hadrian Filip Tabęcki
- Scenografia i kostiumy: Katarzyna Nesteruk
- Realizacja światła: Artur Szyman
Występują:
Katarzyna Groniec, Jacek Bończyk, Wojciech Medyński,
Dorota Gorjainow/ Joanna Węgrzynowska, a także Anna Iberszer i Piotr Woźniak - zawodowa para tanga argentyńskiego oraz tancerze wcielający się w różne postaci dramatu i zespół muzyczny Kameleon Sextet