|
Szkoły języków obcych notują ciągły wzrost liczby słuchaczy i otwierają kolejne oddziały. Czy nasz poziom umiejętności językowych jest rzeczywiście tak dobry?
Co mówią liczby?
Wyniki sondażu przeprowadzonego w listopadzie 2006 roku przez CBOS wykazały, że 77 proc. osób między 18. a 24. rokiem życia potrafi porozumiewać się w języku obcym. Jednak aż 55 proc. ogółu Polaków nie zna żadnego języka. Na tym tle najlepiej wypadają studenci i uczniowie, z których aż 89 proc. potrafi porozumiewać się w języku obcym. O tym, że znajomość języków wśród Polaków polepsza się świadczy analiza aplikacji składanych przez osoby ubiegające się o pracę. Z raportu E-rekrutacja 2006 przygotowanego przez portal Pracuj.pl wynika, że największe zmiany w jakości składanych aplikacji dotyczą właśnie języków obcych. W 2005 roku po angielsku mówiło niewiele ponad 60 proc. kandydatów, natomiast w 2006 r. już blisko 80 proc. Ponadto standardem staje się znajomość dwóch języków obcych. Tą umiejętnością w 2005 r. mógł się pochwalić co czwarty kandydat, a w przeciągu roku liczba ta wzrosła do 40 proc. Zaskakujące wyniki notuje język rosyjski. W 2005 r. znało go 26 proc., a rok później 43 proc. kandydatów.
Co nas motywuje do nauki?
Chęć zrobienia kariery to główny powód podejmowania nauki języka obcego. Od momentu wejścia do Unii Europejskiej otworzyły się dla Polaków nowe rynki pracy. Znajomość języków obcych znacznie zwiększa szanse na otrzymanie akcyjnej oferty zatrudnienia. W badaniach opinii publicznej Eurobarometr: Europejczycy i ich języki przeprowadzonych przez TNS Opinion & So-cial (w Polsce TNS OBOP) w 2005 roku najwięcej badanych, bo aż 32 proc. uznało, że uczy się języka po to, aby posługiwać się nim w pracy. Aby móc pracować za granicą uczy się go 27 proc. a po to żeby dostać lepszą pracę w kraju 23 proc.
- Wśród słuchaczy można obecnie zaobserwować zmianę rodzaju motywacji do nauki języków. Od początku są zdecydowanie nastawieni na osiągnięcie konkretnych efektów potwierdzonych certyfikatami. Wpłynęło to na wzrost zainteresowania kursami egzaminacyjnymi, które do nich przygotowują - Ewa Zozula-Trębska, dyrektor ds. Studiów, Szkoła Języków Obcych Profi-Lingua.
|