|
Na szczęście można temu zaradzić, wykorzystując zakładkową metodę pamięciową – mnemotechnikę służącą do zapamiętywania liczb wielocyfrowych. Przyjrzyjmy się jej bliżej. Łatwo zauważyć, że obrazy zapamiętujemy o wiele lepiej niż długie zdania czy ciągi liczb. Zwłaszcza jeśli do ich wyobrażenia sobie wykorzystujemy nie tylko „pamięć wzrokową”, ale i wspomnienia zapachów czy wrażeń dotykowych. To zasługa prawej półkuli mózgowej, odpowiedzialnej za myślenie abstrakcyjne, wyobrażenia, emocje (w przeciwieństwie do lewej półkuli zawiadującej logicznym myśleniem).
Zakładkową metodą pamięciową, opartą na wykorzystaniu wyobrażeń przedmiotów reprezentujących liczby, zapoczątkował dr Richard Grey. Nadał jej nazwę „literowe ekwiwalenty liczb”. W określeniu tym zawiera się opis metody: każdej cyfrze podporządkowana została jedna lub dwie spółgłoski, z których – na zasadzie skojarzeń – tworzy się łatwe do zapamiętania obrazy. Spółgłoski odpowiadające poszczególnym cyfrom nazywane są zakładkami.
Zależność cyfra – spółgłoska, którą trzeba sobie przyswoić, aby korzystać z zakładkowej metody pamięciowej, jest nazywana alfabetem fonetycznym Lorayne’a (od nazwiska jego twórcy – Harry’ego Lorayne’a, kontynuatora myśli Richarda Greya). Opanowanie tego alfabetu to podstawa stosowania omawianej mnemotechniki. Już na tym etapie warto wykorzystać specyfikę naszego umysłu, czyli łatwiejsze zapamiętywanie obrazów niż tekstu czy liczb, i spróbować kojarzyć spółgłoski z cyframi za pomocą sugestywnych obrazów-symboli. Opanowanie alfabetu Lorayne’a powinno wówczas zająć nie więcej niż 10 minut.
Oczywiście nie byłoby żadnego ułatwienia w zapamiętywaniu, gdybyśmy zamiast liczb, na przykład 45, mieli zapamiętać ich zakładki, to jest przypisane im spółgłoski. Dlatego pomiędzy spółgłoski reprezentujące poszczególne cyfry danej liczby należy wstawić samogłoski, tworząc wyraz. Symbolem liczby 45 może być RoLa. Utworzone w ten sposób wyrazy-symbole, połączone ze sobą sekwencją sugestywnych skojarzeń, będzie nam znacznie łatwiej zapamiętać niż ciągi cyfr.
|