|
Nowej generacji boczne poduszki powietrzne, wykorzystane do ochrony przed skutkami zderzeń bocznych w systemie SIPS (ang. Side Impact Protection System) są obecnie jeszcze wydajniejsze. Nowa boczna poduszka posiada dwie oddzielne komory. Dolna znajduje się na wysokości bioder, górna – klatki piersiowej. Jako że staw biodrowy może wytrzymać większe obciążenie niż klatka piersiowa, dolna komora poduszki napełniana jest z pięciokrotnie wyższym ciśnieniem niż górna. Boczne poduszki współdziałają z kurtynami powietrznymi (IC) oraz elementami konstrukcji samochodu, redukując siłę uderzenia. System WHIPS (ang. Whiplash Protection System), opracowany przez Volvo, należy do najbardziej efektywnych rozwiązań dostępnych na rynku. W przypadku gwałtownego uderzenia z tyłu, oparcie i zagłówek przednich foteli zmieniają położenie wraz z ciałem pasażerów, łagodząc siłę uderzenia w sposób analogiczny do tego, jak cofa się ręce podczas przyjęcia piłki do koszykówki na wysokości klatki piersiowej.
Trzyczęściowa kolumna kierownicy zaprojektowana tak, aby podczas zderzenia pozycja (położenie i kąt) otwierającej się i napełnionej poduszki powietrznej pozostawała optymalna dla ochrony osoby kierowcy pomimo odkształcenia się kolumny. Wszystkie siedzenia nowego S80 są wyposażone w trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z napinaczami oraz zagłówki. Najwyższy poziom bezpieczeństwa pasażerów możliwy jest wyłącznie w przypadku, gdy wszyscy oni maja zapięte pasy bezpieczeństwa (Volvo jako pierwsze w historii wprowadziło pasy bezpieczeństwa do standardowego wyposażenia samochodów w 1959 r.).
Lepiej zapobiegać…
Z punktu widzenia bezpieczeństwa najlepiej byłoby, gdyby udało się całkowicie uniknąć kolizji drogowych. Dlatego zapobieganie wypadkom było jednym z punktów wyjścia podczas projektowania nowego Volvo S80. To założenie doprowadziło do rozwoju zupełnie nowych systemów kontroli i wspomagania jazdy, przy jednoczesnym utrzymaniu bardzo wysokiego poziomu bezpieczeństwa biernego. Zapobieganie kolizji jest kolejnym krokiem w kierunku wyższego poziomu bezpieczeństwa czynnego. Wykorzystując połączenie najnowocześniejszych sieci multipleksowych z zaawansowanymi urządzeniami elektronicznymi i oprogramowaniem uzyskano najwyższy możliwy poziom wykorzystania "technologii w służbie kierowcy". Systemy bezpieczeństwa czynnego przetwarzają sygnały pochodzące z bezpośredniego otoczenia samochodu i przekazują kierowcy w taki sposób, aby możliwe było unikanie niebezpiecznych sytuacji na drodze.
|