|
Podjazd i parking
Jednym z najważniejszych elementów przydomowej posesji jest podjazd oraz przestrzeń przeznaczona na parkowanie samochodu. Na samym początku planowania nawierzchni należy więc wyodrębnić miejsce parkingowe bądź drogę dojazdową, jeśli mamy garaż. Zakładając, że drzwi do garażu mają standardową szerokość 2,4 metra, aby móc bez problemów do nich dojechać, na podjazd należy wygrodzić ścieżkę o szerokości około 3 metrów. Jeśli jednak garaż jest daleko od bramy wjazdowej, warto dodatkowo pomyśleć o przestrzeni do zawracania samochodu. Standardowa ilość miejsca, jaką powinniśmy zostawić na zaparkowanie jednego samochodu to 2,5 x 5 metrów. Jeśli samochodów jest więcej lub przewidujemy parking dla gości, to szerokość wolnej przestrzeni powinna zostać powiększona o 2,5 - 3 metry na każdy dodatkowy samochód. Po wyznaczeniu podjazdu i miejsca parkingowego, kolejnym krokiem jest dobór odpowiedniej nawierzchni. Generalna zasada mówi, że im bardziej intensywnie jest eksploatowane podłoże, tym grubsza powinna być jego nawierzchnia.
Dlatego na podjeździe i parkingu zawsze układamy kostkę o grubości co najmniej 6 cm (pod pojazdy osobowe), do 10 cm (pod pojazdy ciężarowe). Na chodniki dla pieszych wystarczy kostka o gr. 4cm. W zależności od tego, jakie pojazdy pojawią się na naszym podwórku, parametry kostki powinniśmy dobrać do warunków, w jakich będzie eksploatowana. Jedną z ciekawszych propozycji nawierzchni na podjazd i parking są szlachetne kostki brukowe Libet. ”Wśród wielu kształtów i kolorów kostek szlachetnych z linii Libet Decco z pewnością znajdziemy takie, które stworzą nawierzchnię odpowiadającą gustowi domowników. Niemniej, przy planowaniu rozkładu kostki brukowej w ogrodzie warto przestrzegać kilku podstawowych zasad.” – radzi Ernest Raczewski, architekt współpracujący z firmą Libet. „Na duże powierzchnie, takie jak parking samochodowy, zalecałbym większe kostki szlachetne: kostkę Via Castello lub Krakowską z grupy Colormix. Dzięki specjalnemu procesowi produkcji kostki te wyróżniają się unikalnym melanżem kolorów w tonacjach brązu i czerwieni. Dlatego szczególnie sprawdzają się na części nawierzchni przeznaczonej na miejsce parkingowe lub podjazd. Nie będzie na nich widać ewentualnych zabrudzeń od błota, śladów opon czy plam oleju, podobnie jak na ciemnych kostkach – w kolorze nero z grupy Elegante.” – dodaje.
|