|
Volvo Cars przedstawia unikalny system, który pomoże kierowcom uniknąć kolizji, zdarzających się powszechnie przy niewielkich prędkościach w ruchu miejskim i w korkach. Jeśli kierowca nie reaguje, gdy grozi mu zderzenie z jadącym przed nim autem, jego samochód zahamuje automatycznie. System nosi nazwę City Safety (bezpieczeństwo w mieście). Volvo Cars liczy na to, że pozwoli on zapobiec połowie wszystkich wypadków. VCC planuje wprowadzenie City Safety na rynek w ciągu najbliższych dwóch lat.
„System gwarantuje korzyści wszystkim zainteresowanym stronom. Ryzyko urazu kręgosłupa szyjnego pasażerów siedzących z przodu samochodu jest zmniejszone lub nawet całkowicie zniwelowane. Co więcej, system może też ograniczyć (a w niektórych przypadkach nawet całkowicie wyeliminować) koszty naprawy obu aut” – opowiada Ingrid Skogsmo, dyrektor Centrum Bezpieczeństwa Volvo Cars.
W przypadku gdy samochód jadący z przodu nagle zahamuje, a City Safety wyczuje, że kolizja jest prawdopodobna, układ przyhamuje, tak by kierowca mógł uniknąć wypadku hamując lub skręcając w innym kierunku. Jeśli jednak system wyczuje, że kolizja jest wysoce prawdopodobna, samochód uruchamiając pompę hydrauliczną automatycznie zahamuje. Statystyki pokazują, że 75 procent wszystkich udokumentowanych kolizji ma miejsce przy prędkościach poniżej 30 km/h. Ponadto skutki drobnych stłuczek są na tyle niewielkie, że kierowcy nie zgłaszają ich firmom ubezpieczeniowych. Jednak nawet te najmniejsze stłuczki zabierają czas i pieniądze potrzebne na naprawy. City Safety działa przy prędkościach do 30 km/h. Jeśli różnica prędkości pomiędzy dwoma pojazdami jest mniejsza niż 15 km/h, system może pomóc kierowcy całkowicie uniknąć kolizji. Pomiędzy prędkościami 15 a 30 km/h układ koncentruje się na maksymalnym ograniczeniu szybkości jazdy przed zderzeniem.
Optyczny radar kontroluje sytuację na drodze przed samochodem. System monitoruje ruch przed samochodem przy pomocy optycznego radaru wbudowanego w górną część przedniej szyby na wysokości wstecznego lusterka. Może monitorować zachowanie pojazdów znajdujących się do 6 metrów przed sobą.
|