|
Hamulce
Problemy z układem hamulcowym zdarzają się dziś zdecydowanie rzadziej niż dawniej w epoce maluchów i dużych fiatów. Tak czy inaczej zima niezwykle surowo „ocenia” nawet najdrobniejsze nieprawidłowości w działaniu tego układu. Test hamulców jest badaniem podstawowym podczas obowiązkowego przeglądu technicznego. Diagnosta kontroluje nie tylko wydajność hamulców, ale także równomierność ich działania na poszczególnych kołach. Właśnie ten parametr decyduje o stabilności kierunkowej pojazdu podczas hamowania. Latem, jeśli jedno z kół hamuje słabiej niż sąsiednie po drugiej stronie samochodu, możemy tego w ogóle nie odczuwać lub po prostu nieco mocniej przytrzymać kierownicę. Zimą na śliskiej nawierzchni taka usterka może niespodziewanie wprowadzić samochód w poślizg. Groźba stłuczki lub wypadku staje się bardzo realna nawet przy lekkim hamowaniu. Wniosek jest prosty – jeśli samochód ma już swoje lata a data przeglądu jest jeszcze odległa, warto odwiedzić diagnostę wcześniej i poprosić o samą kontrolą hamulców. Wiele serwisów w okresie zimowym prowadzi nawet bezpłatne akcje kontroli – warto z nich skorzystać.
Zawieszenie
Zawieszenie to utrapienie większości kierowców jeżdżących po naszych drogach. Niestety – nie można bagatelizować jego zużycia, bo to po pierwsze jest niebezpieczne a po drugie ... zbyt drogo kosztuje. Luzy w zawieszeniu utrudniają nam zachowanie pełnej kontroli nad pojazdem. Po pierwsze - tracimy wyczucie na kierownicy, po drugie – auto staje się nieprzewidywalne podczas hamowania na śliskiej nawierzchni. A teraz wspomniany aspekt ekonomiczny – zużyte zawieszenie uniemożliwia precyzyjną regulację zbieżności co z kolei przyśpiesza zużycie opon. „Oszczędność” na naprawach zawieszenia sprawia, że pieniądze wydane na opony wyrzucimy w błoto.
|