|
Filmy z rekruterem zachęcające do aplikowania, które dziś są HR-ową nowością, za kilka lat będą najpewniej standardem. Działy rekrutacji zapraszają też do nagrań pracowników albo tworzą prezentacje wideo o firmie.
Obecnie istnieją trzy typy wideo, po które najczęściej sięgają działy HR, gdyż umacniają dobry wizerunek firmy i wspomagają tradycyjną rekrutację. Nowoczesne działy kadr zauważyły, że w Internecie zapanowała moda na wideo. Vlogerzy wypierają blogerów, a tekstowe treści wspomagane krótkim wideo budują doskonałe zasięgi i docierają do wielu kandydatów. Jakie typy wideo tworzą kreatywne działy HR i jaką rolę mają krótkie materiały filmowe.
Wideo autopromocyjne, czyli z kamerą po firmie
To jeden z pierwszych typów filmów, którymi zaczęły wspomagać się w rekrutacjach działy HR – mówi Joanna Żukowska, ekspert serwisu rekrutacyjnego MonsterPolska.pl. Z reguły trwają od jednej do kilku minut, pokazują wnętrze firmy, uśmiechniętych pracowników. W trakcie filmu pojawiają się hasła „dołącz do nas”, „zacznij z nami karierę”, „aplikuj na www”, „wyślij CV”. Czasem padają obietnice np. atrakcyjne wynagrodzenie, możliwość rozwoju – dodaje Żukowska.
Plusy wideo:
firma ma okazję pochwalić się wnętrzem biurowca;
zespół potwierdza swoją otwartość, przez co buduje wiarygodność;
wideo dociera nie tylko do kandydatów, ponieważ pozytywny przekaz pracuje również na wizerunek firmy na rynku;
takie wideo nie powstaje na potrzeby jednej rekrutacji, a działa pośrednio przez długi czas.
Spacer po siedzibie firmy E&Y wykorzystujący możliwość oglądania wideo w technologii 360 stopni.
Filmy z pracownikami w roli głównej
Wideo z pracownikami także wspomaga rekrutację. Czasem filmy pokazują obraz pracy w danym dziale, a czasem historię jednej osoby i np. jej ścieżkę kariery. Pracownicy pokazywani są nie tylko z perspektywy pracownika, ale i po godzinach.
Plusy wideo:
uśmiechnięty i autentyczny pracownik, związany kilka lat z firmą, jest doskonałym świadectwem tego, że w firmie dobrze się dzieje;
HR-owiec może posłużyć się wideo podczas rekrutacji, chcąc np. pochwalić się atmosferą panującą w firmie;
nagranie sprawia, że specjalista poszukujący pracodawcy na lata, może zainteresować się nagraniem;
wideo ma rolę rekomendacji.
Przykład wideo promocyjnego serwisu Booking.com wykorzystującego filmiki z podróży pracowników oraz wideo z pracownikami firmy Deloitte.
HR-owiec w kadrze zachęca do aplikowania
Najnowszy typ - wideo z HR-owcami w roli głównej. Po nowatorskie nagrania sięgają duże międzynarodowe korporacje (wideo prezentujące proces rekrutacji stworzyło np. Google), które szukają specjalistów i menadżerów wyższego szczebla. Nagrania mają na celu rekrutację, dlatego HR-owiec opowiada w filmie o tym, kogo i na jakie stanowisko szuka. Wideo często rozsyłane jest do konkretnych, złowionych przez firmę kandydatów, których organizacja chciałaby widzieć w swoich szeregach.
Plusy wideo:
firma informuje kandydata, że zależy mu na nim;
wideo rekrutacyjne świadczy też o dobrej kondycji firmy i jej wysokiej kulturze organizacyjnej;
HR-owiec poprzez wideo, ma szansę dać się poznać kandydatowi.
Wideo-ogłoszenia to najpewniej jeden z kierunków, w jakim pójdą firmy. Tak jak kandydat ma szansę wgrać pliki do aplikacji (CV, list motywacyjny, rekomendacje, zdjęcie), tak samo firmy będą najpewniej częściej dopinać do tradycyjnych ogłoszeń pliki wideo – prognozuje Joanna Żukowska z serwisu MonsterPolska.pl O takim rozwiązaniu warto pomyśleć nie tylko ze względu na jedną rekrutację, ale w kontekście rekrutowania jako elementu budowania marki i coraz popularniejszego employer brandingu – dodaje.
|