|
Ashley Zanoli z EPA twierdzi: „40-50% odpadów spożywczych pochodzi od konsumentów, a 50-60% od przedsiębiorstw”. Zatem, aby zredukować ilość produktów kierowanych na wysypiska, wszyscy – restauracje, supermarkety oraz my w naszych domach, powinniśmy wziąć za to odpowiedzialność. Zanoli zajął się w tym celu programem zwanym: „Jedzenie: zbyt dobre, by marnować”. Nowa kampania ma na celu nauczenie konsumentów, jak być wydajniejszym w kuchni. Jej cel ma być rozpowszechniony w całym kraju, obecnie odbywają się testy w kilku miastach.
Prym w tym przedsięwzięciu mogą wieść również markety. Sklep Brown’s ShopRite w zachodniej Filadelfii oraz Uniwersytet Sztuki i Nauk Kulinarnych Drexela, będący partnerem EPA w programie „Odzysk żywności”, rozwijają inicjatywy wspomagające ochronę środowiska i problem głodujących. Dział produktów rolnych powyższego sklepu, podobnie jak inne placówki, wyrzuciłby od razu mniej atrakcyjne lub posiniaczone warzywa i owoce. Pomimo, że są one tak samo pożywne, nikt nie zdecydowałby się na ich kupno. Takim sposobem znajdują się w składowaniach odpadów, gdzie szybko ulegną rozkładowi i rozpoczną produkcję metanu – gazu cieplarnianego, który przyczynia się do zmiany klimatu.
Teraz studenci Uniwersytetu Drexela, wyspecjalizowani w sztuce i nauce kulinarnej oraz zarządzaniu wypoczynkiem, zbierają wciąż użyteczne produkty i eksperymentują do czasu, kiedy nie opracują łatwych przepisów do przygotowania. Niektóre z nich to dżem truskawkowy, suszone pomidory a także smażona zielenina. Następnie studenci przekazują owe receptury schroniskom i dostawcom spożywczym.
W ten sposób, stosunkowo proste pomysły mogą być inspiracją i przykładem dla innych supermarketów. Sprzedając mniej doskonałe produkty za obniżoną cenę lub oferując wskazówki do ich efektownego przyrządzenia, ludzie będą w stanie uwierzyć, że owe warzywa i owoce są wciąż dobre do spożycia. Mimo że nie wyglądają aż tak atrakcyjnie. Detaliści spożywczy są skłonni uruchomić proces redukowania odpadów ze swoimi klientami. Uwzględniając jednocześnie, że każdy bierze na siebie jakąś część odpowiedzialności.
Link: http://www.supermarketguru.com/the-lempert-report/time-to-reduce-food-waste!.html
|