|
Zarówno wybór materiałów, jak i jakość wykończenia świadczy o dużym zamiłowaniu do szczegółu. Sportowa, wielofunkcyjna kierownica to wizja tego, jak będą wyglądać przyszłe modele seryjne.
Także koncepcja obsługi skupia się na kierowcy. Wszystkie ważne informacje można odczytać z w pełni cyfrowej deski rozdzielczej. To kolejna charakterystyczna cecha tego nowego pojazdu. Wirtualne wskaźniki są trójwymiarowe. Wielofunkcyjna kierownica daje możliwość przełączania pomiędzy poszczególnymi zegarami.
Prowadzący pojazd może wybrać np. tryb pracy Race (wyścig) z centralnie umiejscowionym prędkościomierzem, informacjami dotyczącymi trakcji i obsługą stopera lub tryb Setup (ustawienia) ze szczegółowymi informacjami na temat trasy. Dodatkowo touchwheel, element charakterystycznego dla Audi systemu MMI, pozwala na łatwe wprowadzanie danych do systemu.
Kolejnym nowym rozwiązaniem jest zintegrowanie panelu obsługi klimatyzacji bezpośrednio z wylotami powietrza wewnątrz samochodu. Taka koncepcja obsługi umożliwia regulację temperatury, siły i strumienia powietrza przy pomocy jednego tylko, wspólnego elementu. Wyświetlacz w wylotach powietrza pokazuje ważne informacje lub dane o ustawieniu klimatyzacji.
Doskonałe osiągi: napęd hybrydowy plug in
Dzięki napędowi hybrydowemu, Audi Sport quattro to coupé o zapierającej dech w piersi dynamice. Jego moc systemowa to 515 kW (700 KM), a systemowy moment obrotowy – 800 Nm. Za pomocą zmodyfikowanej ośmiostopniowej przekładni automatycznej tiptronic, moc jest przekazywana do układu napędowego quattro, którego sportowy mechanizm różnicowy zamontowano przy tylnej osi.
Samochód demonstracyjny wg odpowiedniej normy średnio zadowala się 2,5 litrami paliwa na 100 km i emituje zaledwie 59 g dwutlenku węgla na kilometr.
Funkcję silnika spalinowego spełnia tu czterolitrowa jednostka V8 z podwójnym doładowaniem biturbo. Generuje ona moc 412 kW (560 KM) i moment obrotowy 700 Nm. System zarządzania cylindrami cylinder on demand (COD), który przy obciążeniach częściowych odłącza cztery cylindry, a także system Start-Stop sprawiają, że ten ośmiocylindrowy silnik o głębokim brzmieniu jest niezwykle efektywny.
Pomiędzy silnikiem benzynowym TFSI, a skrzynią biegów zamontowano tarczowy silnik elektryczny o mocy 110 kW i momencie obrotowym 400 Nm. Potrzebną do funkcjonowania energię pobiera z chłodzonego cieczą akumulatora litowo-jonowego, mogącego zmagazynować 14,1 kWh. Ładowanie odbywa się za pomocą skonstruowanego przez Audi urządzenia, tzw. Wallbox, które dzięki swojemu inteligentnemu zarządzaniu ładowaniem zapewnia optymalny dopływ energii do akumulatora. W trybie jazdy wyłącznie na napędzie elektrycznym, Audi Sport quattro concept może pokonać odcinek długości do 50 km. Inteligentne zarządzanie reguluje współpracę obu silników zależnie od potrzeb. Kierowca może wybrać jeden z kilku trybów napędu.
W zależności od trybu napędu i strategii jazdy, Audi Sport quattro concept oferuje – wedle życzenia użytkownika – różne właściwości. Łącznie ma do dyspozycji trzy tryby napędu. Tryb EV oznacza jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym, tryb Hybrid – maksymalną efektywność, a tryb Sport – maksymalne osiągi.
W trybie EV pracuje wyłącznie silnik elektryczny. Maksymalna moc jednostki - 110 kW i maksymalny moment obrotowy 400 Nm sprawiają, że jazda w trybie elektrycznym jest możliwa zarówno w mieście, jak i poza terenem zabudowanym. Za pomocą aktywnego pedału przyspieszenia kierowca informowany jest o przejściu z trybu jazdy elektrycznej do trybu jazdy hybrydowej, dzięki czemu może świadomie sterować tym procesem.
W trybie hybrydowym, dane o otoczeniu i o pokonywanym odcinku drogi wykorzystywane są do optymalizacji pracy silnika elektrycznego i benzynowego, a co za tym idzie do jak najmniejszego zużycia paliwa. Przy aktywnym nawigowaniu do celu, cała pokonywana droga optymalizowana jest pod względem efektywności. Tryb ten pozwala również na indywidualizację strategii jazdy. Jeśli kierowca chce zachować pewną ilość energii lub chce określone odcinki pokonać na napędzie elektrycznym, może za pomocą funkcji Hold (magazynowanie) lub Charge (ładowanie) precyzyjnie dopasować stan ładowania akumulatora, nawet bez konieczności podłączenia się do sieci elektrycznej.
W trybie jazdy sportowej Sport, strategia jazdy orientuje napęd na maksymalne osiągi i moc. Funkcja dynamicznego przyspieszenia napędu elektrycznego wspiera tu silnik spalinowy. System zarządzanie energią dba przy tym, by akumulator był zawsze odpowiednio naładowany.
Kiedy silnik benzynowy V8 i silnik elektryczny pracują razem, ze startu zatrzymanego do 100 km/h Audi Sport quattro concept przyspiesza w 3,7 sekundy. Tak samo jak silne samochody sportowe Audi. Jego maksymalna prędkość wynosi 305 km/h. Duża w tym zasługa lekkiej konstrukcji. W przedziale pasażerskim zastosowano najwyższej twardości blachy stalowe i elementy odlewane z aluminium. Drzwi i błotniki wykonano z aluminium, a dach, maskę silnika i pokrywę bagażnika z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym. Dzięki temu ciężar własny pojazdu wraz z zestawem akumulatorów wynosi jedynie 1850 kg.
Podwozie pojazdu koncepcyjnego sprzyja prowadzeniu. Manewrowanie Audi Sport quattro concept jest równie dynamiczne, co stabilne. Na przedniej osi znajdziemy aż pięć wahaczy na jedno koło. Oś tylną skonstruowano zgodnie z koncepcją wahaczy trapezowych, dostosowujących się do toru jazdy. Sztywno wyregulowane sprężyny i amortyzatory ściśle wiążą Audi quattro concept z nawierzchnią drogi. Dynamiczny układ kierowniczy ma zmienne przełożenie, dostosowujące siłę wspomagania do prędkości w danym momencie. Charakterystyczne szczęki hamulcowe obejmują duże ceramiczne tarcze wzmocnione włóknem węglowym. Opony mają rozmiar 285/30 R 21.
autor: / źódło: / opracowanie:
Audi
|