Podczas trwającego w dniach 8-12 października w Londynie kongresu ITS (Intelligent Transportation Systems – „inteligentne systemy transportowe”) SEAT prezentuje model Leon wyposażony w najnowszą przełomową technologię opracowaną przez firmę SEAT w ramach badań nad nowymi formami interakcji między kierowcą a pojazdem.
Prototyp urządzenia powstał po 2 i pół roku prac prowadzonych w Centrum Technicznym SEAT w ramach projektu Unii Europejskiej AIDE (Adaptative Integrated Driver-Vehicle Interface – „adaptacyjny zintegrowany interfejs kierowca-pojazd”). Celem projektu jest podniesienie bezpieczeństwa jazdy dzięki wykorzystaniu informacji generowanych automatycznie przez pojazd dotyczących otoczenia, pojazdu oraz kierowcy. Samochód wyposażony w taki inteligentny system może sam podejmować decyzje wpływające na bezpieczeństwo jazdy.
Oto kilka przykładów możliwości, jakimi dysponuje prototypowy Leon:
- Kiedy kierowca odrywa wzrok od jezdni, a pojazd wykryje zagrożenie, na desce rozdzielczej zapala się ostrzegawcza kontrolka i włącza się alarm dźwiękowy
- Pojazd włącza alarm dźwiękowy i uruchamia wibracje kierownicy w razie wykrycia, że kierowca zasypia
- Pojazd rozpoznaje jazdę po rondzie. Telefon zamontowany w samochodzie przyjmuje wówczas połączenia przychodzące, ale zawiesza je do chwili, aż pojazd opuści rondo
|
To tylko niektóre z funkcji dostępnych w prototypie prezentowanym przez firmę SEAT w Londynie. Funkcje te realizowane są na podstawie sygnałów z czujników obserwujących ruch oczu kierowcy i częstotliwość mrugania, radaru wykrywającego przeszkody i GPS oraz za pomocą specjalnej sieci komunikacyjnej.
Centrum Techniczne SEAT opracowało także nowe rozwiązania w zakresie interakcji kierowcy z pojazdem, takie jak panel sterowania na kierownicy zapewniający dostęp do większości ustawień. Poszczególnymi funkcjami można także sterować za pomocą poleceń wydawanych głosem.