|
Honda Motor Co., Ltd. zorganizowała jazdę demonstracyjną nową generacją pojazdu FCX Concept, napędzanego ogniwami paliwowymi. FCX Concept zawiera nowoopracowany, kompaktowy i bardzo wydajny system Honda FC Stack oraz niskopodłogowe nadwozie z krótką maską. Ponadto, samochód posiada obszerną i komfortową kabinę pasażerską, odznacza się futurystyczną stylistyką nadwozia oraz zwiększoną mocą i wydajnością ekologiczną. Limitowana sprzedaż zupełnie nowego pojazdu opartego na tym projekcie rozpocznie się w 2008 roku w Japonii i Stanach Zjednoczonych.
W celu znaczącego zwiększenia osiągów i wydajności ekologicznej auta, FCX Concept wyposażono w platformę ogniw paliwowych typu V Flow1, która zawiera kompaktowy i wydajny stos pastylek paliwowych, ułożony w innowacyjnym układzie centralno-tunelowym. Zastosowany układ pozwolił na stworzenie eleganckiego, nisko-zawieszonego sedana, co byłoby niemożliwe w przypadku konwencjonalnego pojazdu napędzanego ogniwami paliwowymi. Nowy układ jest o 20% mniejszy i o 30% lżejszy od obecnego systemu FCX FC Stack, jednak jego moc jest o 14kW większa. Silnik napędzający pojazd (o mocy większej o 15kW) został umieszczony współosiowo w stosunku do skrzyni biegów, co zaowocowało bardziej zwartą konstrukcją. Jednostka napędowa jest teraz o około 180kg lżejsza i o około 40% mniejsza od tej stosowanej w obecnym modelu FCX. W rezultacie uzyskano lepsze osiągi, większą oszczędność energii oraz więcej miejsca wewnątrz pojazdu.
Podczas, gdy w obecnej wersji FCX wodór i woda powstałe w procesie generowania prądu płyną poziomo, w FCX Concept zastosowano system pionowego przepływu. Pozwala to na wykorzystanie siły grawitacji do wyładowania wyprodukowanej wody, co znacząco poprawia jej drenaż, będący kluczem do wysokiej wydajności stosu pastylek paliwowych. W rezultacie otrzymano stabilne wytwarzanie mocy w różnych warunkach pracy oraz większą moc, uzyskaną z mniejszego pakietu paliwowego. Znacząco polepszono także rozruch w niskiej temperaturze, umożliwiając uruchomienie pojazdu w temperaturze o 10˚C niższej niż w przypadku obecnego FCX – czyli przy temperaturze aż -30˚C. 1 V Flow oznacza trzy cechy systemu: pionowy przepływ gazów (wodór spływa w dół), układ kręgowy (centralno-tunelowy), kompaktowe wymiary (bardzo wydajne rozplanowanie systemu)
|