|
Audyty skuteczności szkoleń pomagają natomiast racjonalnie zarządzać przeznaczonymi na nie funduszami.
Dlatego zadaniem szkół językowych, które oferują kursy dla biznesu jest teraz nie tylko dostosowanie programu do potrzeb zleceniodawcy i słuchaczy, ale odpowiednie monitorowanie przyrostu umiejętności językowych. Stworzenie spójnego systemu oceny zarówno poszczególnych uczestników kursu jak i samego procesu nauczania i jego efektów. Poprzez audyt postępu w nauce słuchaczy szkoła pomaga zleceniodawcom obserwować rezultaty szkolenia.
Jakie są sposoby monitorowania procesu szkolenia?
Szkolenie językowe można kontrolować korzystając z kompleksowego systemu wewnętrznego, na który składają się: testy kwalifikacyjne, testy postępu, testy końcowe i nadzór metodyczny, jak również posługując się uznanymi certyfikatami językowymi przeznaczonych dla biznesu jak np.: test Educational Testing Service, czy Business Language Testing Service. Ten ostatni stanowi niezwykle obiektywne narzędzie kontroli ewaluacji samego kursu jak i efektu przeprowadzanego szkolenia.
- Wewnętrzny system oceniania związany jest ściśle ze szkoleniem, ponieważ każdy kurs dla biznesu w naszej szkole przygotowywany jest indywidualnie, zgodnie z potrzebami konkretnej firmy – mówi Tatiana Saternus, metodyk w Szkole Języków Obcych Profi-Lingua. – Przed rozpoczęciem kursu przeprowadzamy audyt ogólny i określamy poziom kompetencji językowych słuchaczy. Wykorzystujemy do tego analizę potrzeb połączoną z testami pisemnymi (leksykalno-gramatycznymi) oraz testem ustnym, który pozwala na dokładniejsze określenie poziomu zaawansowania każdej z osób. Później podczas trwania kursu, kompleksowy wewnętrzny system testowania pozwala nam dokonywać systematycznej oceny postępów w nauce słuchaczy. To również doskonałe narzędzie służące do motywacji uczących się. Dzięki niemu można precyzyjnie określić ewentualne problemy oraz wyznaczyć słuchaczom możliwe do osiągnięcia cele. Na audyt postępu w nauce w Profi-Lingua składają się testy podsumowujące niewielkie partie materiału czyli testy postępu, przygotowywane przez zespół metodyków szkoły testy końcowe, egzaminy próbne, a także systematyczna obserwacja umiejętności komunikacyjnych. Podczas prowadzenia kursu oceniamy też stale proces nauczania pod kątem zapotrzebowania słuchaczy. W trakcie oraz po zakończeniu szkolenia uczestnicy zajęć oraz zleceniodawcy szkoleń otrzymują informację zwrotną dotyczącą rozwoju kompetencji językowych każdej z osób jak i całych grup, zawierającą informacje o realizacji materiału, frekwencji, oceny opisowe i indywidualne wskazówki od lektora prowadzącego - tłumaczy.
Wprowadzenie audytu postępu w nauce podnosi motywację słuchaczy. Regularnie testując przyrost swoich umiejętności utwierdzają się w przekonaniu, że ich wysiłki przynoszą określone efekty. Sprawdzanie efektywności szkoleń swoich pracowników daje natomiast pracodawcom poczucie bezpieczeństwa i kontroli nad wydatkami przeznaczanymi na szkolenie. Audyt polegający na regularnym testowaniu służy też sprawdzeniu jakości oferowanych szkoleń. W ten sposób szybko można stwierdzić, czy szkoła językowa wywiązuje się ze swoich obowiązków.
|