|
O obowiązkach przedsiębiorców konsumenci przypominają sobie najczęściej w sytuacjach konfliktowych, gdy silniejsza strona kontraktu nie zamierza respektować ich praw. Tegoroczny Dzień Konsumenta, obchodzony pod hasłem Zanim klikniesz – poznaj swoje prawa, będzie okazją do spotkania z przedstawicielami organizacji chroniących słabszych uczestników rynku. Inicjatywa jest odpowiedzią na wzrastające zainteresowanie wirtualnymi zakupami przy nadal niskiej świadomości prawnej.
Jak wynika z najnowszych badań Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, aż 72 proc. Polaków jest przekonanych, że zaopatrując się w Sieci ma takie same prawa jak w tradycyjnym sklepie. Tymczasem kupując na odległość konsumenci mają możliwość odstąpienia od umowy bez podania przyczyn. Wystarczy jedynie złożyć stosowne oświadczenie na piśmie w terminie 10 dni od otrzymania towaru bądź zawarcia umowy. Jednocześnie warto zauważyć, że podczas tradycyjnych zakupów przyjęcie zwrotu pełnowartościowego towaru, to jedynie dobra wola przedsiębiorcy.
W tym samym terminie możemy odstąpić od umowy także w przypadku zakupów na aukcji internetowej. Jest to jednak możliwe tylko i wyłącznie, jeżeli kupujemy towar od przedsiębiorcy za pomocą opcji „kup teraz”. W każdej innej sytuacji nie mamy takiego prawa, a wynik aukcji jest dla nas wiążący.
Pamiętaj, zanim klikniesz:
Poznaj sprzedawcę. Zanim coś kupisz w Internecie upewnij się, że wiesz kto jest sprzedawcą i jak do niego dotrzeć. Sprawdź, czy posiadasz adres poczty elektronicznej wirtualnego sklepu, adres stacjonarny.
Upewnij się, że wiesz, co kupujesz. Przeanalizuj informacje o produkcie – pomogą w tym zdjęcia, opisy, schematy działania. W przypadku wątpliwości poproś sprzedającego o dokładniejsze informacje. Zanim podpiszesz umowę musisz znać zasady i warunki, jakie stawia sprzedawca.
Sprawdź cenę. Zanim zaakceptujesz transakcję sprawdź cenę i dodatkowe koszty np. prowizji za wymianę waluty (w przypadku zakupów zagranicznych), opłaty za dostarczenie, pakowanie i wysłanie przesyłki. Pamiętaj, że międzynarodowy transfer gotówki może być drogi.
Dopytaj o warunki doręczenia przesyłki. Zawsze pytaj o czas, w jakim zamówiony towar powinnien dotrzeć do ciebie. Ponadto kupując przez Internet możesz zmienić zdanie w ciągu 10 dni od otrzymania przesyłki i zwrócić ją, a sprzedawca zobowiązany jest to uwzględnić. Rezygnacja nie jest uzależniona od podania jakiegokolwiek powodu. Wyjątek stanowią towary takie jak żywność, rozpakowane płyty CD i DVD, kasety video i oprogramowanie komputerowe – ich zwrócić nie można.
Zbieraj rachunki i inne dokumenty, które otrzymałeś podczas zakupu. Wydrukuj bądź skopiuj swoje zamówienie oraz warunki sprzedaży, które przedstawione były na stronie internetowej – mogą się one okazać nieocenione w przypadku pojawienia się problemów.
Chroń swoje dane. Pamiętaj, że dane personalne mogą być wykorzystywane jedynie za Twoją zgodą. Kwestionariusze do składania zamówienia, do których wpisujesz informacje o sobie, często zawierają pytanie czy zgadzasz się na przetwarzanie ich w celach marketingowych. Zanim podejmiesz decyzję zastanów się nad tym.
Gdy pojawią się problemy. Skontaktuj się ze sprzedawcą tak szybko jak tylko jest to możliwe. Jeżeli nie możesz rozwiązać problemu sam, skorzystaj z rady i pomocy organizacji konsumenckich.
|