|
Jednocześnie aż 85% badanych, którzy w ciągu ostatnich 6 miesięcy otrzymało taką ulotkę, zapoznało się z jej treścią, a 41% spośród tych osób zakupiło lek po przeczytaniu ulotki.
Według raportu TNS OBOP „Zwyczaje zakupowe Polaków związane z nabywaniem leków”* ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty (OTC) nie stanowią głównego źródła informacji na ich temat – Polacy częściej opierają się na własnym wcześniejszym doświadczeniu (35%), poleceniu przez farmaceutów (35%), informacjach uzyskiwanych z reklam radiowych i telewizyjnych (31%), radach lekarzy (26%), informacjach uzyskanych od rodziny lub innych członków gospodarstwa domowego (21%). Odsetek osób, które czerpią informacje na temat leków dostępnych bez recepty z ulotek reklamowych, wynosi 17% i jest to podobny wynik, jak w badaniu z roku 2003 (wówczas odsetek ten wyniósł 15%).
Co czwarty badany przyznaje, że w ciągu ostatnich 6 miesięcy przyniósł lub otrzymał do domu ulotki dotyczące leków dostępnych bez recepty. Taka sytuacja częściej zdarza się kobietom (29%), osobom w wieku 40-59 lat (ok. 28%), osobom z wyższym wykształceniem (34%) oraz oceniającym swoją sytuację materialną jako dobrą (32%).
Zdecydowana większość ulotek pochodziła z aptek (63%). Najczęściej w ten sposób ulotki otrzymywały kobiety oraz mieszkańcy miast średniej wielkości (20-100 tys. mieszkańców). Kolejne 35% osób dostało ulotkę do domu (za pośrednictwem poczty lub pod drzwi). Jedna piąta badanych otrzymała ulotkę w przychodni lub szpitalu. W grupie tej również dominują kobiety oraz osoby mieszkające w małych miastach (do 20 tys. mieszkańców).
|