|
Prezentowane dane liczbowe dotyczą zarówno wartości energetycznych jak i zawartości białka, węglowodanów, tłuszczów i soli.
Nowatorskie podejście polega na graficznym przedstawieniu tych informacji z wykorzystaniem systemu ikon i wykresów oraz odniesieniu ich do przykładowego Wskaźnika Dziennego Zapotrzebowania (GDA). Tak prezentowane informacje dotyczą zarówno oferty dla dorosłych jak i dla dzieci. Informacje na produktach uzupełniają materiały edukacyjne dla gości i specjalnie stworzona strona internetowa. Nowa inicjatywa McDonald’s ma na celu nie tylko efektywniejsze dostarczenie gościom informacji na temat oferty produktowej firmy, ale także zwrócenie ich uwagi na kwestię wyboru i potrzebę bilansowania dziennej diety.
Na opakowaniach, które są sukcesywnie wprowadzane od 10 lipca do restauracji McDonald’s umieszczone zostały czytelne wykresy. Każdy gość może dowiedzieć się z nich nie tylko o zawartości podstawowych składników odżywczych (białko, tłuszcze, węglowodany i sól) i wartości kalorycznej produktu, ale także odnieść te dane do przykładowego Wskaźnika Dziennego Zapotrzebowania (GDA). Te użyte na opakowaniach wyliczone zostały zgodnie z zaleceniami specjalistów dietetyków i w oparciu o rekomendacje Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Jeden z nich jest właściwy dla 20-30 letniej kobiety, prowadzącej siedzący tryb życia i mało aktywnej fizycznie (nie uprawiającej sportu, spacerującej mniej niż 30 minut dziennie). Jej dzienne zapotrzebowanie energetyczne wynosi 2000 kcal. Drugi, wykorzystany na opakowaniach produktów dla dzieci wyliczony został dla 4-7 letniej dziewczynki, której dzienne zapotrzebowanie to 1600 kcal. Specjalnie stworzona na potrzeby nowego programu strona internetowa www.mcdonaldsmenu.info zawiera nie tylko szczegółowe informacje o ofercie McDonald’s. Stanowi także łatwe narzędzie umożliwiające każdemu zainteresowanemu wyliczenie na podstawie wprowadzonych informacji osobistego Wskaźnika Dziennego Zapotrzebowania (GDA).
- "Nową inicjatywą informacyjną firmy chcielibyśmy odpowiedzieć na rosnące ze strony naszych gości zapotrzebowanie na informacje o produktach" - mówi Krzysztof Kłapa, dyrektor ds. korporacyjnych McDonald’s Polska. – "Tym razem nie ograniczamy się jednak wyłącznie do informowania o składzie z wykorzystaniem podstawowych danych liczbowych. Dzięki dodatkowym materiałom m.in. takim jak specjalnie stworzona strona internetowa każdy będzie mógł je odnieść do swojego dziennego zapotrzebowania zgodnego z tzw. wskaźnikiem GDA. A to umożliwi właściwe bilansowanie posiłków i dokonywanie najkorzystniejszego wyboru. Tak właśnie rozumiemy odpowiedzialną rolę naszej firmy – zaoferowanie dobrej jakościowo, różnorodnej oferty. Wybór pozostawiamy gościom."
Nowa inicjatywa informacyjna McDonald’s została przygotowana we współpracy z dietetykami z kilku krajów europejskich. Efekt ich pracy został zaprezentowany podczas Europejskiego Spotkania Specjalistów ds. żywienia McDonald’s, które odbyło się wiosną 2005 roku. Następnie swoje uwagi i zmiany zgłosiła europejska społeczność specjalistów ds. żywienia, m.in. z Polski.
- "McDonald’s wprowadza informacje o produktach w oparciu o Wskaźniki Dziennego Zapotrzebowania (GDA), ponieważ metoda ta oferuje przystępne tłumaczenie języka naukowego na zrozumiałą dla przeciętnego odbiorcy informację dotyczącą zasad codziennego odżywiania takich jak właściwe bilansowanie posiłków" – mówi prof. Krzysztof Krygier, specjalista ds. technologii żywności. - "Sprawia, że z upływem czasu ich używanie staje się intuicyjne. Sposób ten jest przejrzysty i prosty – stanowi dobry materiał do edukacji konsumentów."
|