|
Każdy, kto kupuje apartament ma świadomość, że nie tylko zaspokaja swoje potrzeby, ale robi także dobry interes. Dlatego około 30 - 35% apartamentów jest kupowanych w celach inwestycyjnych. Rozwojowi budownictwa apartamentowego sprzyja też sytuacja na rynku gruntów. Odblokowanie nowych obszarów inwestycyjnych w centrach miast przy jednocześnie wysokich cenach działek (ich udział w cenie 1mkw. powierzchni mieszkania w Warszawie czy Krakowie przekracza 20%) skłania do inwestycji w segmencie premium, gdyż jest on najbardziej rentowny.
Co to jest apartament?
Specjaliści od nieruchomości podkreślają, że apartament nie doczekał się jednoznacznej definicji. „W latach 90. brak luksusowych ofert i brak zamożnego społeczeństwa spowodowały, że pierwsze porządne budynki mieszkalne, szczególnie te gdzie pojawiła się ochrona a mieszkania miały więcej niż 100 mkw., potocznie rynek nazwał apartamentowcami" - czytamy w raporcie agencji Metrohouse. Brak definicji wykorzystują deweloperzy. „Często nadużywają tego określenia. Nazywają tak mieszkania o, co najwyżej, podwyższonym standardzie" - podkreśla Małgorzata Battek z Wrocławskiej Giełdy Nieruchomości. Powód jest oczywisty - nazwy: apartament i apartamentowiec nobilitują. Inwestycja jest postrzegana jako zdecydowanie bardziej prestiżowa i luksusowa. Czym więc różni się apartament od zwykłego mieszkania? „To przede wszystkim lokalizacja. Budynki w pewnych dzielnicach nie były i nigdy nie będą apartamentami" - mówi Maciej Dymkowski z Rednet Property Group.
„Lokalizacje projektów apartamentowych silnie związane są z historycznymi centrami miast lub obszarami postrzeganymi na lokalnych rynkach jako szczególnie atrakcyjne ze względu na jakość otoczenia, dostęp do terenów zielonych, otoczenie społeczne lub swoiste „genius loci" miejsca. Trudno bowiem inaczej wytłumaczyć fenomen warszawskiej Saskiej Kępy czy tzw. Żoliborza Oficerskiego, gdzie atrakcyjne wille sąsiadują z tanią, blokową zabudową, a ceny sprzedaży nowych mieszkań biją kolejne rekordy. Ocena atrakcyjności ma przy tym często subiektywny charakter, a duże firmy deweloperskie poprzez sprawnie prowadzone działania marketingowe są w stanie wykreować jako prestiżową prawie każdą lokalizację" - zauważa Artur Pietraszewski. Analitycy z Wrocławskiej Giełdy Nieruchomości wskazują na jeszcze inne kluczowe kryteria. „Apartament to luksusowe, funkcjonalne mieszkanie w wykonanym z materiałów o najwyższej jakości - kamień naturalny, tynki szlachetne, stal nierdzewna, mosiądz, szlachetne gatunki drewna - budynku, z bogatą ofertą usług tylko dla mieszkańców - spa, fitness, pralnia, przedszkole - i całodobową ochroną" - wylicza Małgorzata Battek. „Konieczny jest wysoki standard, zarówno lokali, jak i powierzchni wspólnych. Czy jednak musi być np. fitness? Tu można się spierać" - zauważa Dymkowski.
|