19 lipca w księgarniach pojawi się książka „Wiara w czasach niewiary. Rozmowy o współczesnej religijności”. Pozycja niezwykła, stanowiąca ważny głos w debacie nad współczesną religijnością i pozycją jaką zajmuje wiara w życiu współczesnego człowieka.
Gwałtowne zmiany polityczne i społeczne, mnogość informacji i ścieżek rozwoju duchowego. Którą drogę wybrać? Jak zmieniło się nasze podejście do religii? Gdzie dziś szukamy boga? Wydaje się, że pytania te nie są obecnie przedmiotem wyłącznie telewizyjnych dyskusji czy naukowych debat, ale coraz częściej pojawiają się podczas prywatnych rozmów czy rodzinnych spotkań. Intuicyjnie czujemy, że dochodzi do przełomu, odczuwalnej społecznie zmiany w pojmowaniu religijności i fakt ten jest na tyle ważny, że nie może zostać niezauważony.
Znani badacze, artyści i duchowni w szczerych, inspirujących rozmowach zastanawiają się nad tym, w co i jak właściwie wierzymy. Próbują zarówno wskazać najważniejsze zmiany społeczne i obyczajowe, które wpłynęły na naszą duchowość, jak i określić rolę, jaką odgrywa dziś szeroko rozumiana tradycja chrześcijańska. Wychodząc od różnorodnych doświadczeń i postaw, zapraszają czytelnika do wspólnej refleksji nad miejscem religii w życiu współczesnego człowieka.
„Tajemnica jest kluczem do religii. Bez poczucia Tajemnicy pozostaje obrzęd i etyka. Ta ostatnia jest oczywiście rzeczą wartościową, ale jeżeli nie jest oparta na czymś fundamentalnym, staje się wyłącznie przekazem tradycji”.
Krzysztof Zanussi
„Jedynym sensownym wytłumaczeniem dość stabilnego mimo wszystko trwania Kościoła w Polsce jest moim zdaniem to, że bycie katolikiem jest dla Polaków po prostu kwestią nie tyle religii, ile tożsamości…”.
Bartłomiej Dobroczyński
„Trzeba przejść przez wahania, zwątpienia, a jednocześnie doświadczenia, które sprawiają, że człowiek z jednej strony nadal nie potrafi powiedzieć, jaki jest Bóg, ale z drugiej strony nie może też już dłużej twierdzić, że Go nie ma”.
Maksymilian Nawara OSB
„Często droga człowieka układa się w sinusoidę. Trzeba jednak wyczuć, do czego mnie Pan Bóg powołuje. Gdy to odkryję, muszę mieć odwagę oddać się bez zastrzeżeń Bogu według Jego planu, który dla mnie opracował”.
Leon Knabit OSB
„Pojąłem, jak niewiele wynika z tego, że czytam, rozumiem różne prądy, znam filozofów katolickich. Czułem, że czegoś tu brakuje. Teraz wiem, że po prostu to wszystko nie odpowiada na podstawowy głód poznania i miłości”.
Andrzej Tyc
„Nie ma powrotu do Europy jako wspólnoty spajanej religijnie. Takie są skutki procesu nazwanego w humanistyce sekularyzacją sfery publicznej. Do przeszłości należą czasy, kiedy żyliśmy w społeczeństwach, w których obecność Boga była nieunikniona”.
Wojciech Burszta