|
Dynamiczny tył
Wyglądający niczym płynący i lekko wklęsły tył, to jedna z większych atrakcji studyjnego Audi prologu Avant. Płasko poprowadzone słupki D elegancko przechodzą w tylne ramiona karoserii, nadające kształt krawędzi pokrywy bagażnika i przebiegające przez cały tył pojazdu. Tył jest pochylony w kierunku jazdy, niczym rufa jachtu. Wygląda jakby cały czas „pchał” samochód, nawet gdy ten stoi.
Tylne światła diodowe to jednolite pasmo świetlne przebiegające przez całą szerokość pojazdu. Ich klosz wykonano ze szkła 3D, które sprawia wrażenie rzeźbionego. Dolny brzeg tylnych świateł ma krawędź w kształcie fali. Głęboko we wnętrzu lamp znajdują się światła hamowania – gdy się uaktywniają, wydaje się, że poruszają się w stronę obserwatora. Różne płaszczyzny i zmiana między efektami dwu- i trójwymiarowymi sprawiają, że tylne światła mają zupełnie nową dynamikę.
Logiczną kontynuacją linii progów jest sportowy dyfuzor, zamykający od dołu tylną partię pojazdu. Obie jego strony kończą się płaskimi, poziomo dzielonymi otworami w kształcie klinów. Przez górne otwory wypływają spaliny silnika TDI, a otwory dolne, których podział przypomina osłonę chłodnicy Singleframe symbolizują fakt, że ten studyjny pojazd wykonano zgodnie z koncepcją etron: wyposażono go zarówno w silnik spalinowy, jak i w elektryczny.
Elegancka przestrzeń pełna emocji: wnętrze
Wnętrze Audi prologue Avant wygląda niczym luksusowy apartament. Napięte, choć spokojnie przebiegające płynne linie i smukłe figury geometryczne nadają mu wrażenia przestrzeni, lekkości i spokoju. Długa konsola środkowa, ze swoim przełamaniem, wydaje się unosić w powietrzu, podobnie jak smukłe przednie siedzenia, których szyny zamontowano przy tunelu środkowym i przy progach.
Tablica rozdzielcza rozciąga się od prawego do lewego boku pojazdu, co podkreśla jego szerokość. Dwustopniowo obniża się ona w kierunku kierowcy i przedniego pasażera. Górna płaszczyzna niczym dach leży nad Audi virtual cockpit future i szerokim pasem nawiewów. Tworzy ona część tzw. „wraparound” – linii, która na kształt horyzontu okala wnętrze przedziału pasażerskiego oraz bagażnika.
Dwoje pasażerów z tylu pojazdu ma do dyspozycji pojedyncze fotele i dużo przestrzeni.
Wszystkie detale wnętrza charakteryzuje wysoka jakość stylistyki. Są one dowodem, że Audi nie uznaje kompromisów pod tym względem. Pasmo wywietrzników pokrywa perforowana osłona. Po włączeniu klimatyzacji chowa się ona w jego dolnej krawędzi. Nowo zaprojektowana, płaska dźwignia zmiany biegów ośmiostopniowej przekładni tiptronic – tzw. ShiftbyWire – jest w płynny sposób zintegrowana z konsolą środkową.
Trzyczęściowy wyświetlacz: tablica rozdzielcza
Elegancka stylistyka architektury wnętrza studyjnego Audi prologue Avant stapia się w całość z pionierską koncepcją tablicy rozdzielczej i obsługi, umożliwiającej cyfrową interakcję między kierowcą a pasażerami. Przód tablicy rozdzielczej jest na całej swej szerokości jednolitą powierzchnią, na której znajdują się trzy wyświetlacze dotykowe. Masywne, aluminiowe obramowania okalają oba zorientowane na kierowcę wyświetlacze, umiejscowione po prawej i po lewej stronie kierownicy. Lewy wyświetlacz służy do sterowania systemami wsparcia, a prawy do zarządzania multimediami.
Pasażer siedzący z przodu ma przed sobą zintegrowany z tablicą rozdzielczą wyświetlacz panoramiczny, za pomocą którego może komfortowo, zgodnie z własnym zapotrzebowaniem, konfigurować funkcje infotainment. Ruchem podobnym do gestu ścierania czegoś z wyświetlacza wysyła treści medialne, np. listy utworów muzycznych, do prawego wyświetlacza albo cele nawigacji do Audi virtual cockpit, umiejscowionego za kierownicą.
Na konsoli tunelu środkowego znajduje się kolejny wyświetlacz do wprowadzania pisma, obsługi klimatyzacji i systemów infotainment. Wyświetlacz ten dostosowano specjalnie do potrzeb kierowcy. Znaczna jego część, to bardzo cienka, elastyczna folia OLED (OLED: organic light emitting diodes, diody organiczne), wyświetlająca wysokiej jakości, kontrastowe obrazy. Gdy nie jest włączony, wyświetlacz OLED jest jakby cofnięty i płasko położony. Po uruchomieniu pojazdu, przesuwa się w górę i przyjmuje odpowiedni kąt. Zakrzywiony wyświetlacz zachowuje stały, ergonomiczny odstęp od ręki kierowcy, którego nadgarstek luźno spoczywa wtedy na dźwigni zmiany biegów ośmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów tiptronic.
W polu widzenia kierowcy znajduje się także Audi virtual cockpit future. Wysokiej rozdzielczości wyświetlacze i trzy lustra dają tu wrażenie wirtualnej, trójwymiarowej sceny. Dla przykładu: widok nawigacji na pierwszym planie prezentuje najważniejsze dla kierowcy informacje, a plan drugi i trzeci dają wrażenie głębi w kokpicie. Dzięki temu wielopłaszczyznowemu sposobowi prezentacji, informacje są lepiej ustrukturyzowane i można je łatwiej odczytać. Zależnie od sposobu jazdy, w Audi virtual cockpit future zmieniają treści i kolory – przy dynamicznej jeździe wyświetlacz przechodzi w tryb sportowy.
Komfort i rozrywka na tylnych siedzeniach z pomocą techniki OLED
Pasażerowie tylnych foteli Audi prologue Avant korzystają ze zintegrowanego z konsolą środkową, elastycznego wyświetlacza OLED, który dzięki swojej strukturze dostosowuje się do kąta nachylenia tylnych oparć. Za pomocą wyświetlacza można zmieniać ustawienia siedzeń, klimatyzacji, systemów audio/video oraz oświetlenie z tyłu pojazdu. Dodatkowo pasażerowie mogą wymieniać dane z kierowcą. Kiedy wyświetlacz OLED nie jest aktywny, spoczywa płasko w konsoli środkowej. Jednak gdy tylko na tylnych fotelach zasiądą pasażerowie, unosi się do odpowiedniej pozycji. Analogicznie jak wyświetlacz OLED służący kierowcy i pasażerowi przedniego fotela, wyświetlacz z tyłu także zachowuje stały, ergonomicznie optymalny odstęp od ręki.
autor: / źódło: / opracowanie:
Audi
|