|
Jako pierwszy na świecie seryjnie produkowany model, ten pojazd z limitowanej edycji wyposażony jest w laserowe światła drogowe. Na ulicach Audi R8 LMX pojawi się dopiero latem, ale zamawiać można je już teraz.
Audi jest pionierem w dziedzinie rozwoju samochodowych technik oświetlenia. W roku 2008, Audi R8 jako pierwszy na świecie pojazd seryjny, wyposażono w w pełni diodowe reflektory, a w roku 2012 dodano mu kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania. Wprowadzając reflektory diodowe Audi Matrix LED, które zadebiutowały w roku 2013 w odmłodzonym Audi A8, cztery pieścienie zapoczątkowały nowy rozdział rozwoju samochodowego oświetlenia. W modelu R8 LMX, Audi wprowadza kolejne ulepszenie: światła drogowe generowane są przez wiązkę laserową, poprawiając tym samym zasięg oświetlenia. Dla samochodu sportowego, takiego jak R8 LMX, to wręcz idealne rozwiązanie.
Prowadząc prace nad rozwojem innowacji dotyczących świateł samochodowych, inżynierowie Audi ściśle współpracują z kolegami z działu sportów motorowych. Stąd kombinacja diodowych i laserowych światłe drogowych, zamontowana w nowym Audi R18 etron quattro, zostanie po raz pierwszy sprawdzona w akcji w dniach 14 i 15 czerwca, w dwudziestoczterogodzinnym wyścigu w Le Mans. W ten sposób Audi zdaje się potwierdzać pewną tradycję, by nowe rozwiązania kierowane później do produkcji seryjnej, wypróbowywać najpierw w pojazdach wyczynowych.
„Już od wielu lat Audi dominuje w tym najważniejszym dwudziestoczterogodzinnym wyścigu. Obok doskonałego napędu TDI, optymalne wykorzystanie mocy świateł, zwłaszcza podczas jazdy nocnej, jest jednym z czynników prowadzących do kolejnego sukcesu“ – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg. „Przeniesienie togo rozwiązania do Audi R8 LMX wzmacnia naszą czołową pozycję innowatora systemów oświetlenia samochodowego. Realizujemy tym samym nasze hasło przewodnie „przewaga dzięki technice“. Dla klienta oznacza to znaczne zwiększenie bezpieczeństwa.” – kontynuuje członek zarządu Audi AG ds. rozwoju.
W nowych, laserowych światłach drogowych, znajdujący się w każdym reflektorze moduł laserowy generuje snop światła o zasięgu dwa razy większym niż ten generowany przez reflektory diodowe. W każdym module zastosowano cztery silne diody laserowe. Przy średnicy zaledwie 300 mikrometrów generują one niebieskie światło laserowe o długości fali 450 nanometrów. Fosforowy konwerter przemienia je w białe światło drogowe o temperaturze barwy 5500 kelwinów, idealne dla ludzkiego oka, pozwalające kierowcy lepiej rozpoznawać kontrasty i mniej meczące wzrok. Światła laserowe w Audi R8 LMX, aktywujące się powyżej prędkości 60 km/h, są uzupełnieniem diodowych świateł drogowych i korzystnie poszerzają oraz wydłużają pole widzenia kierowcy, wydatnie podnosząc w ten sposób bezpieczeństwo jazdy. Inteligentny zespół sensorowych kamer rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i odpowiednio dostosowuje długość i intensywność wiązki światła.
Audi R8 to jeden z najbardziej dynamicznych modeli w palecie koncernu z Ingolstadt. Jego wysokoobrotowy silnik umieszczony przed tylną osią, zawieszenie oparte o podwójne wahacze poprzeczne i aluminiowa karoseria Audi Space Frame (ASF), wywodzą się wprost z rozwiązań stosowanych w sportach motorowych. Audi R8 LMX z kolei to coupé, które dostępne będzie w limitowanej serii zaledwie 99 egzemplarzy. Dzięki mocy 419 kW (570 KM) i momentowi obrotowemu 540 Nm, przy 6500 obr./min, jego silnik V10 o pojemności 5,2 litra przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,4 sekundy. Prędkość maksymalna samochodu wynosi 320 km/h, a średnie zużycie paliwa to 12,9 litra na 100 km (299 g CO2 na km). Kompaktowa, siedmiostopniowa skrzynia biegów S tronic przekazuje moc jednostki do stałego napędu na cztery koła quattro. W połączeniu z 19-calowymi kołami, w aucie montuje się tarcze hamulcowe z ceramiki wzmocnionej włóknem węglowym. Przednie tarcze mają średnicę 380 mm. Za felgami o wyjątkowej, niepowtarzalnej stylistyce lśnią czerwone, anodowane klocki hamulcowe. Audi R8 LMX jest wyposażone w opony w rozmiarze 235/35 R 19 (przód) i 305/30 R 19 (tył).
Nowy, topowy model wyróżnia się także swym wyglądem. Pokryty jest lakierem z kolekcji Audi exclusive w kolorze niebieskim Ara z efektem kryształowym. Duży, na stałe zamocowany spojler zwiększa docisk aerodynamiczny na tylną oś. Wykonano go z matowego tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem węglowym (CFK). Z tego samego materiału zrobiono nakładkę na spojler przedni, listwy boczne, pokrycie maski silnika, obudowę lusterek bocznych, wloty powietrza, wykończenia tyłu pojazdu i dyfuzor. Pojedynczo obramowaną osłonę chłodnicy Singleframe, kratownice wlotów powietrza z przodu i kratownice wylotów z tyłu, polakierowano na kolor szarego tytanu. Sportowy układ wydechowy wyposażono w lśniące czernią końcówki rur wydechowych.
Dynamiczna linia znajduje swą kontynuację w utrzymanym w czerni wnętrzu, ożywionym delikatnymi niebieskimi akcentami. Składane kubełkowe fotele obciągnięto skórą Feinnappa ze stebnowaniem w kształcie rombów w kolorze niebieskim Sepang. Oparcia siedzeń mają niebieski kolor Ara. Szwy w kolorze niebieskim Sepang kontrastują z czernią. Ozdobiono nimi gałkę hamulca ręcznego, konsolę tunelu środkowego, kierownicę i obudowę tablicy rozdzielczej. Podsufitkę w kolorze czarnym Alcantara i obicia drzwi z czarnej skóry Feinnappa, podobnie jak fotele, zdobi stebnowanie w kształcie rombów w kolorze niebieskim Sepang.
Eleganckie szczegóły podkreślają ekskluzywność wnętrza. Obudowę konsoli tunelu środkowego i dźwigni hamulca ręcznego, ozdobne listwy w drzwiach i stylistyczny łuk deski rozdzielczej wykonano z matowego karbonu. W progach zrobionych z CRP umieszczono podświetlane listwy z aluminium, ozdobione emblematem limitowanej serii. Gałkę zmiany biegów przekładni S tronic i oparcia kolan zdobi skóra Feinnappa. Dywaniki mają czarne obszycia i szwy w kolorze niebieskim Sepang.
autor: / źódło: / opracowanie:
Audi
|